عصب کشی دندان


عصب کشی دندان برای ترمیم و نجات دندان آسیب دیده یا عفونی به جای برداشتن آن است.

اصطلاح endo از تمیز کردن کانال های داخل ریشه دندان می آید. چندین دهه پیش، درمان

عصب دندان اغلب دردناک بود. با پیشرفت‌ های دندانپزشکی و بی حس‌ کننده‌ های موضعی،

بیشتر افراد در طول درمان ریشه درد کمی دارند. در واقع، زندگی با دندان پوسیده احتمالاً

دردناک تر است. جایگزین های کانال ریشه شامل کشیدن دندان آسیب دیده، عدم درمان

 بیشتر یا جایگزینی دندان با ایمپلنت دندان، بریج یا پروتز جزئی متحرک است.

عصب کشی دندان

گاهی پوسیدگی دندان به اندازه‌ای نیست که به کشیدن آن فکر کنید. ایمپلنت دندان برای مواقعی استفاده میشود که هیچ راه درمانی برای حفظ دندان‌های پوسیده و ترمیم آنها وجود نداشته و باید یک دندان دیگر را جایگزین دندان ازدست رفته کرد. عصب کشی کردن دندان برای مواقعی است که تاج دندان دارای پوسیدگی عمیق یا شکستگی شده و به دنبال آن پالپ یا هسته دندان عفونت کرده است.

در چنین مواردی، دندانپزشک با تخلیه و پاکسازی پالپ دندان به‌صورت کامل، کانال های عصبی دندان را از بین برده و تاج دندان را با مواد مخصوصی پر میکند. عصب کشی دندان یک روش دندانپزشکی است که برای درمان عفونت در مرکز دندان استفاده میشود. عصب کشی دردناک نیست و می تواند دندانی را که در غیر این صورت باید به طور کامل برداشته شود نجات دهد.

اگر به عصب کشی نیاز دارید، به این دلیل است که یک عفونت بسیار جدی و دردناک در داخل دندان شما وجود دارد. برداشتن پالپ عفونی تنها راه برای جلوگیری از ناراحتی شماست. بدون درمان رها کردن دندان عفونی بسیار دردناکتر از داشتن کانال ریشه است. به لطف تکنیک های مدرن دندانپزشکی، عصب کشی شما باید یک روش بدون درد باشد.

یک دندان میتواند بیش از 1 کانال ریشه داشته باشد. درمان ریشه زمانی لازم است که عکس‌ برداری با اشعه ایکس دندان نشان دهد که پالپ توسط عفونت باکتریایی آسیب دیده است. اگر پالپ توسط باکتری آلوده شود، ممکن است ملتهب شود و به باکتری اجازه تکثیر و گسترش دهد.

طول درمان عصب کشی دندان

ابتدا دندانپزشک از دندان عکس میگیرد تا شکل کانال های ریشه را ببیند و تشخیص دهد که آیا در استخوان اطراف دندان عفونت وجود دارد یا خیر. یک ورقه روی دندان قرار می گیرد تا از آلودگی جلوگیری شود.

دندانپزشک از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان قبل از سوراخ کردن دندان برای برداشتن پالپ استفاده میکند. هر دندان بسته به دندان بین 1 تا 4 کانال دارد. تمامی کانال ها تمیز، شکل دهی و ضدعفونی خواهند شد.

ممکن است درمان عصب کشی چندین جلسه طول بکشد که یک جلسه از قرار دادن مواد استریل در داخل سوراخ  دندان است و دندان را با یک پر کردن موقت میبندند. هنگامی که درمان به پایان رسید، فضای کانال را با ماده ای به نام گوتا پر میکنند.

همچنین ممکن است یک تکیه گاه کوچک را برای تقویت دندان وارد کانال های ریشه کنند. در صورت لزوم ممکن است روی دندان را با روکش مصنوعی کلاهک کنند. درمان ریشه می تواند ناراحت کننده تر از پر کردن معمولی باشد، زیرا زمان بیشتری می برد، اما اغلب دردناک تر نیست.

علائم عفونت عصب کشی

اگر هنگام جویدن یا غذا خوردن، به‌ خصوص مواد غذایی یا نوشیدنی هایی که دمای آنها خیلی سرد یا خیلی گرم است، با درد شدید دندان مواجه شدید و یا علائمی مانند تیره‌ تر شدن رنگ دندان، ترشحات چرکی، ورم لثه در اطراف دندان درگیر و ورم صورت را مشاهده کردید، احتمالاً پالپ دندان دچار عفونت شده و باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

معمولاً برای تشخیص وضعیت پالپ دندان، از اشعۀ ایکس برای عکس‌برداری استفاده میشود. گاهی ترمیم دندان عصب کشی شده پس از مدتی با شکست مواجه میشود و مواد پرکننده یا روکش دیگر نمیتواند جلوی نفوذ آلودگی را بگیرد.

در چنین مواردی، پوسیدگی گسترش پیدا کرده و ممکن است درمان فقط با کشیدن دندان انجام شود. اگر نگران دندان ازدست رفته خود هستید و یا محدودیتی در هزینه ندارید، میتوانید پس از این مرحله، ایمپلنت دندان را انجام دهید.

  • درد هنگام خوردن یا نوشیدن غذا و نوشیدنی سرد یا گرم
  • درد هنگام گاز گرفتن
  • لق شدن دندان

با پیشرفت عفونت، این علائم اغلب با از بین رفتن پالپ ناپدید میشوند. سپس به نظر میرسد که دندان شما بهبود یافته است، اما عفونت در واقع از طریق سیستم کانال ریشه گسترش یافته است.

در نهایت علائم دیگری مانند:

بازگشت درد، تورم لثه در نزدیکی دندان آسیب دیده، ترشح چرک از دندان آسیب دیده، فک متورم، رنگ دندان تیره تر میشود و در صورت بروز دندان درد مهم است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. همچنین در صورت ایجاد عفونت در دندان شما ممکن است شانس کمتری برای اثربخشی درمان ریشه وجود داشته باشد.

هدف عصب کشی دندان درمان عفونت و در عین حال حفظ دندان شما است. هیچ جایگزین واقعی برای دندان طبیعی وجود ندارد، بنابراین همیشه به جای کشیدن دندان، درمان کانال ریشه دندان ترجیح داده میشود. دندانپزشک شما فقط کشیدن دندان را به عنوان آخرین راه حل توصیه میکند.

مراحل عصب کشی دندان

برای درمان عفونت در کانال ریشه، باکتری ها باید حذف شوند. قبل از انجام عصب کشی، معمولاً یک بی حسی موضعی به شما تزریق میشود. این بدان معنی است که این روش باید بدون درد باشد و ناخوشایند تر از پر کردن باشد.

پس از حذف باکتری ها، کانال ریشه پر میشود و دندان با پر کردن یا روکش تکمیل میشود. در بیشتر موارد بافت ملتهب نزدیک دندان به طور طبیعی بهبود مییابد و عصب کشی معمولاً موفقیت آمیز است.

مهم است که در هنگام بهبودی پس از درمان ریشه از دندان های خود مراقبت کنید و تا زمان کامل شدن درمان باید از گاز زدن غذاهای سفت خوداری کنید.

پس از درمان دندان ترمیم شده دیگر نباید دردناک باشد، اگرچه ممکن است برای چند روز احساس درد کند. برای تسکین هر گونه ناراحتی میتوانید از مسکن های بدون نسخه مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید.

اگر بعد از استفاده از مسکن ها همچنان درد یا تورم داشتید به دندانپزشک مراجعه کنید. در مواردی مثل تمیز نگه داشتن دندان، نخوردن غذای شیرین، سیگار نکشیدن و نحوه مراقبت از دندان و لثه را میتوان از نیاز به درمان بیشتر کانال ریشه جلوگیری کرد.

مراحل عصب کشی

مراقبت پس از عصب کشی دندان

با مراقبت مناسب، دندانی که عصب کشی شده است تا آخر عمر باقی خواهد ماند و ظاهر و عملکرد آن مانند بقیه دندان های شما خواهد بود. داشتن دندان درد به طور خودکار به این معنی نیست که شما نیاز به کانال ریشه (یا کشیدن دندان) دارید. درد شما میتواند ناشی از یک حفره، ترک در دندان، بیماری لثه یا حتی فشار سینوسی باشد.

به خاطر داشته باشید که دندان های خود را آخرین بار در شب و حداقل یک بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید تمیز کنید. مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را کاهش دهید و در صورت امکان آنها را فقط در وعده های غذایی میل کنید.

درمان درد با عصب کشی دندان

عفونت در پالپ دندان شما فقط با عصب کشی قابل درمان است و به خودی خود از بین نمی رود. کاهش درد ناشی از دندان درد به معنای رفع مشکل نیست. این در واقع نشان میدهد که عفونت بدتر شده و اعصاب ریشه دندان شما را از بین برده است.

ریشه دندان

هنگامی که ریشه دندان میمیرد، ناراحتی اغلب از بین میرود. در این صورت، برای جلوگیری از گسترش عفونت به یک endo فوری نیاز دارید. هر چه مدت زمان عفونت طولانی تر باشد، احتمال اینکه نیاز به کشیدن دندان داشته باشید بیشتر است.

درمان ریشه به شما کمک میکند لبخند طبیعی خود را حفظ کنید، به خوردن غذاهایی که دوست دارید ادامه دهید و نیاز به کارهای مداوم دندانپزشکی را محدود میکند. با مراقبت مناسب، بیشتر دندان هایی که عصب کشی انجام داده اند میتوانند تا آخر عمر باقی بمانند.

اگر عفونت برداشته نشود میتواند به لثه، دندان های اطراف، استخوان فک و جریان خون گسترش یابد. علاوه بر این، باکتری می تواند یک آبسه دندانی ایجاد کند که یک پاکت عفونت جدی و خطرناک است. آبسه ها بسیار دردناک هستند و می توانند لثه ها و استخوان فک شما را تخریب کنند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک نمیتوانند عفونت داخل دندان را درمان کنند. این به این دلیل است که داروهای آنتی بیوتیک نمی توانند به طور موثری از طریق جریان خون به پالپ دندان برسند. تنها راه برای از بین بردن عفونت استفاده از endo است.

اگر کانال ریشه را رها کنید و کاری انجام ندهید، عفونت می تواند به دندان ها و لثه های اطراف سرایت کند. ممکن است به جای یک عصب کشی دندان، به چندین کشیدن دندان نیاز داشته باشید. کشیدن چندین دندان تهاجمی تر است و زمان بهبودی طولانی تری دارد.

کشیدن دندان عفونی به جای درمان با endo میتواند منجر به مشکلات سلامت دهان در آینده شود. از دست دادن دندان میتواند باعث جابجایی و لق شدن دندان های اطراف شود.

پس از عمل عصب کشی دندان، از پر کردن یا روکش دائمی برای بازیابی ظاهر و عملکرد دندان استفاده میشود. ترمیم یا روکش دندان از لایه های داخلی و ساختار محافظت میکند. علاوه بر این، به جلوگیری از پوسیدگی یا عفونت مکرر کمک میکند.

بهداشت دهان و دندان

انجام عمل روت کانال دندان شما را از کشیدن نجات داده و سلامت دهان و دندان شما را بازیابی کرده است. البته این به شما بستگی دارد که دهان خود را سالم نگه دارید. با دو بار مسواک زدن در روز، نخ دندان کشیدن روزانه و مراجعه به کلینیک آتن برای معاینات منظم، میتوانید از پوسیدگی و عفونت در آینده جلوگیری کنید.

به یاد داشته باشید که بهداشت دهان و دندان بعد از عصب کشی دندان شما به همان اندازه مهم است که قبلاً بود.

درکلینیک زیبایی آتن ما متعهد هستیم که انجام از بین بردن عصب دندان شما را تا حد امکان راحت کنیم. اگرچه این روش‌ها میتوانند ترسناک باشند، اما کاملاً ایمن و بسیار رایج هستند. اگر هنوز احساس ناراحتی میکنید، تیم آگاه و دوستانه ما متشکل از متخصصان دندانپزشکی آماده پاسخگویی به سوالات شما هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up