چرا به درمان ریشه نیاز داریم؟


درمان ریشه یا روش‌های درمانی که در آن بخشی از دندان (اعم از عصب و بافت‌های نرم دیگر) حذف میشود، برای درمان برخی مشکلات دندانی ضروری است. این درمان در مواردی انجام می‌شود که بافت‌های داخل دندان (مانند عصب و پوسته نرم دندان) از بین رفته یا تحت فشار قرار گرفته‌اند به طوری که باعث درد شدید یا عفونت شده‌اند.

در صورتی که پوسیدگی دندان به قسمت عمیقی از دندان رسیده و باعث شده بافت‌های داخل دندان (مانند عصب) تحت فشار قرار بگیرند و در صورتی که دندان شکسته باشد و شکل کلی دندان به هم ریخته باشد درمان ریشه نیاز است. در صورتی که بافت‌ های داخل دندان به عنوان نتیجه‌ی پوسیدگی یا شکستگی دچار عفونت شده باشند عصب کشی ضروری است تا عفونت از بین برود.

درمان ریشه

درمان ریشه دندان برای حذف باکتری ها و بافت های عفونی از ریشه عفونی دندان مورد نیاز است. انجام درمان ریشه از عفونت مجدد جلوگیری میکند و می تواند به حفظ دندان طبیعی کمک کند.

این شامل سوراخ کردن دندان و برداشتن مرکز نرم، معروف به پالپ دندان است. پالپ دندان از بافت همبند، اعصاب و منبع خون تشکیل شده و تا ریشه های دندان امتداد مییابد. پس از برداشتن پالپ، فضا پر میشود.

هنگامی که پالپ دندان آسیب میبیند، باکتری ها میتوانند در داخل دندان شروع به تکثیر کنند. این میتواند منجر به عفونت یا آبسه شود که در انتهای ریشه دندان ایجاد میشود. از دست دادن دندان منجر به مشکلات دیگری در دهان میشود.

علائم نیاز به درمان ریشه

گاهی اوقات هیچ علامتی وجود ندارد که یک دندان نیاز به درمان ریشه دارد. معمولاً علائم عبارتند از:

  1. حساسیت به گرما یا سرما که پس از رفع گرما یا سرما ادامه مییابد.
  2. درد شدید دندان هنگام گاز گرفتن یا جویدن
  3. لثه های متورم و حساس
  4. چرک اطراف دندان عفونی
  5. تورم صورت یا گردن
  6. تیره شدن دندان
  7. دندان لق

جایگزینی دندان از دست رفته با دندان مصنوعی اغلب به روش های دندانپزشکی پیچیده تری نیاز دارد و درمان ریشه اغلب بهترین راه برای حفظ دندان است. تاج یا سطح دندان که برای جویدن استفاده میشود نیز ممکن است در صورت لزوم جایگزین شود.

درمان ریشه میتواند توسط دندانپزشک معمولی شما یا متخصص ریشه دندان انجام شود.

کانال های ریشه دندان یک گزینه درمانی باورنکردنی است که بدون نیاز به کشیدن دندان به طور موثر با عفونت مبارزه میکند. درمان کانال ریشه به درد شما پایان میدهد و گسترش عفونت را متوقف میکند و دندان شما را نجات میدهد.

اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، درمان ریشه یا همان عصب کشی دندان ممکن است پاسخگو شما باشد.

  • درد شدید دندان هنگام جویدن یا گاز گرفتن
  • ضربه عمومی به دندان، مانند دندان شکسته یا ترک خورده
  • حساسیت طولانی مدت به گرما یا سرما
  • درد یا درد ضربان دار مداوم در دهان
  • لثه های متورم یا حساس
  • پوسیدگی عمیق یا تیره شدن لثه

چه مراقبت‌هایی بعد از درمان ریشه باید انجام دهیم؟

بعد از درمان باید مراقبت‌های خاصی انجام داده شود تا دندان شما به خوبی بهبود یابد و از عفونت و مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

  1. استفاده از داروهای تجویز شده: در صورتی که دندانپزشک شما بعد از درمان ریشه دارویی به شما تجویز کرده باشد، باید آن را به دقت مصرف کنید و رعایت دستورالعمل‌های استفاده را به درستی انجام دهید.
  2. جلوگیری از خوردن غذاهای سخت و چسبنده: در روزهای اول پس از درمان ریشه، باید از خوردن غذاهای سخت و چسبنده خودداری کنید تا دندان شما به خوبی بهبود یابد.
  3. رعایت بهداشت دهانی: باید به رعایت بهداشت دهانی خود ادامه دهید و دندان‌های خود را به دقت و به طور منظم تمیز کنید تا از بروز عفونت جلوگیری کنید.
  4. استفاده از آب دهان: استفاده از آب دهان می‌تواند به کاهش تعداد باکتری‌های موجود در دهان و جلوگیری از بروز عفونت کمک کند.
  5. مراجعه به دندانپزشک: برای بررسی وضعیت دندان خود و اطمینان از بهبود کامل پس از درمان ریشه، باید به صورت دوره‌ای به دندانپزشک مراجعه کنید.

در طول درمان ریشه چه اتفاقی می افتد؟

درمان ریشه امروزی بسیار شبیه به پرکردن معمول دندان هستند و دردناک نیستند. اغلب درد دندان شما بدتر از عمل واقعی است.

این روش با بیهوشی مناسب، هیچ دردی را احساس نمیکنید! پس از درمان شما بدون درد و در مسیر بهبودی خواهید بود.

دندانپزشک شما با بی حس کردن ناحیه دندان شروع می کند. سپس عصب ملتهب یا عفونی دندان را برمی دارد.سپس ناحیه را پر میکند تا از تکرار عفونت جلوگیری شود.

پس از آن، احتمالاً به یک روکش روی دندان درمان شده برای فرم و عملکرد کامل نیاز خواهید داشت.

اجازه ندهید ترس شما از دندانپزشک یا درمان ریشه شما را از درد دندان باز دارد. هرچه بیشتر منتظر بمانید، درد بیشتری را تجربه خواهید کرد و در صورت عدم درمان، گاهی اوقات ممکن است منجر به از دست دادن دندان شوید همچنین خطر عفونت بزرگتر و بدتر می شود.

در کلینیک دندانپزشکی آتن ، دندانپزشکان و متخصص های ما به خوبی آموزش دیده اند و به شما کمک میکنند که بدون دندان درد باشید.

اگر دندان درد دارید، امروز نوبت خود را رزرو کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up