نایت گارد یا محافظ دندان چیست؟


نایت گارد (محافظ دهان) یک پوشش لاستیکی مانند ساخته شده است که دقیقاً روی دندان ها و لثه ها قرار می گیرد و از آنها در برابر آسیب محافظت می کند. استفاده از محافظ دهان هنگام انجام ورزش هایی که شامل تماس فیزیکی یا اجسام متحرک است مهم است. محافظ دهان به محافظت در برابر این اتفاقات کمک می کند.

تیم دندانپزشکی آتن خوشحال خواهد شد که یک محافظ دهان سفارشی برای شما بسازد که دقیقاً متناسب با دهان شما باشد و از دندان ها و لثه های شما به خوبی محافظت کند. محافظ های دهان سفارشی می توانند از آسیب به فک، گردن و حتی مغز جلوگیری کنند و به جلوگیری از ضربه مغزی و آسیب ناشی از یک ضربه سنگین کمک میکنند.

نایت گارد دندان

بیدار شدن مکرر با درد عضلات فک، درد مفاصل فک، سردرد یا درد دندان می تواند ناراحت کننده باشد. این علائم نشانه های احتمالی دندان قروچه هستند. دندان قروچه  وضعیتی است که از هر 10 بزرگسال یک نفر را تحت تاثیر قرار می دهد و استفاده از محافظ دندان برای شب می تواند کمک کننده باشد.

نایت گارد به عنوان یک مانع عمل می کند که از برخورد دندان های بالا و پایین جلوگیری کند تا نتوانید آنها را روی یکدیگر ساییده کنید. در ادامه ما به شما نایت گارد یا محافظ دندان را کامل شرح می دهیم تا از خدمات عمومی دندانپزشکی استفاده کنید.

نایت گارد دندان چیست؟

نایت گارد ابزارهای پلاستیکی شفاف تمیز و سفارشی هستند که هنگام خواب استفاده میشوند و برای اطمینان از تناسب کامل با دندان های شما، قالب گیری می شود. اگرچه میتوانید محافظ های شبانه موقت را در داروخانه بخرید، اما برای ارائه عملکرد مناسب برای درمان مداوم، به یک محافظ دندان اختصاصی نیاز دارید.

محافظ دهان یا نایت گارد یک وسیله دهانی است که برای محافظت از دندان ها در برابر دندان قروچه استفاده می شود. دندان قروچه وضعیتی است که باعث ایجاد درد در فک می شود و ممکن است توانایی شما را برای جویدن صحیح به خطر بیندازد.

هدف اصلی محافظ شب نایت گارد از دندان شما این است که از ساییده شدن دندان های شما در خواب جلوگیری کند. در نتیجه استفاده از این وسیله ساده، از ترک خوردن، شکستن و خرد شدن دندان های خود جلوگیری می کنید و همچنین از کشیدگی عضلات فک و سایر دردهای ناشی از دندان قروچه خودداری می کنید.

دندان قروچه

دندان قروچه به ساییدن و فشردن دندان ها می گویند و این یک بیماری شایع است که کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. این باعث می شود که فرد فک خود را به هم فشار دهد و دندان های بالا و پایین خود را به هم سایش دهد. این ممکن است افراد را در ساعات بیداری تحت تاثیر قرار دهد، اما اغلب در هنگام خواب حتی بیشتر می شود.

اگر دندان قروچه درمان نشود و همچنان فرد را تحت تاثیر قرار دهد به خصوص اگر در شب در ساعات خواب اتفاق بیفتد، این عارضه ممکن است مانع از خواب مناسب فرد شود. این به این دلیل است که صدای ایجاد شده توسط دندان قروچه ممکن است فرد یا شریک خواب او را مختل کند و همچنین ممکن است باعث آسیب شدید به دندان ها و لثه ها شود.

دلایل احتمالی زیادی برای دندان قروچه خواب در کودکان وجود دارد. در بسیاری از موارد، مشکلات مربوط به تراز فک که بر بایت تأثیر می گذارد یا نحوه برخورد دندان های بالا و پایین، شاید علت باشد. در موارد دیگر، رفتار دندان قروچه به عنوان پاسخی به گوش درد یا درد در فک ناشی از دندان درآوردن مشکوک است.

حالات عاطفی مانند استرس و اضطراب نیز بر بروز دندان قروچه در خواب و همچنین در ساعات بیداری تأثیر می گذارد. اگر علائم دندان قروچه را تجربه کردید، با دندانپزشکی آتن مشورت کنید. این علائم دندان قروچه عبارتند از:

  • بیدار شدن با درد فک یا دندان درد محافظ دندان
  • بیدار شدن با سردرد مبهم یا درد میگرنی در پشت چشم
  • انقباضات ریتمیک مکرر عضلات فک شما
  • عضلات فک دردناک یا سفت
  • درد صورت غیرقابل توضیح و پایدار
  • تورم گاه به گاه در فک پایین شما

آیا نایت گارد به دندان قروچه من کمک می کند؟

اکثر مردم بعد از گذاشتن محافظ شب دندان متوجه بهبود علائم دندان قروچه می شوند. با این حال، اگر محافظ شب شما نتواند تسکین مورد نیاز را ارائه دهد، دندانپزشک شما می تواند گزینه های درمانی دیگری را توصیه کند. این موارد شامل صاف کردن دندان ها، کامپوزیت، پیشگیری از استرس، تغییرات رژیم غذایی و تغییر داروها می شود.

صاف کردن دندان به برخی از افراد مبتلا به دندان قروچه که به دلیل مال اکلوژن دندان قروچه می کنند کمک می کند. استفاده از بریس دندان های شما را صاف می کند و از ساییدن دندان ها جلوگیری می کند و لبخند شما را بهبود می بخشد.

ریشه دندان قروچه می تواند یک مشکل بالقوه اضطراب باشد. علاوه بر مشاوره، مدیتیشن و تکنیک های آرام سازی نیز می تواند کمک کننده باشد. پرهیز از کافئین و سایر محرک ها به کاهش علائم دندان قروچه در برخی افراد کمک می کند. دندانپزشک شما همچنین باید بداند که چه داروهایی مصرف می کنید زیرا برخی از آنها می توانند باعث دندان قروچه شوند.

محققان برخی از داروهای ضد افسردگی را با دندان قروچه مرتبط می دانند و با تغییر دارو، بیماران اغلب دندان قروچه شبانه خود را کاهش می دهند.

آیا محافظ دندان از اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) جلوگیری می کند؟

اختلال TMJ یا اختلال مفصل گیجگاهی فکی، یکی از پیچیده ترین مفاصل بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. باور کنید یا نه، فک شما همان مفصل بسیار پیچیده است و باید به درستی کار کند تا فک پایین شما به سمت جلو، راحت به پهلو و به عقب برای صحبت کردن، غذا خوردن و سایر عملکردها حرکت کند.

هنگامی که مفصل فک شما آنطور که باید کار نمی کند، متخصصان دندانپزشکی می توانند مشکل را تشخیص دهند. اختلال TMJ هر یک از این شرایط است که بر عضلات فک، دیسک ها، رباط ها یا استخوان ها تأثیر می گذارد. گاهی اوقات، عملکرد نادرست را مانند ترکیدن فک، کلیک کردن یا چسبیدن در یک موقعیت احساس می کنید.

دندانپزشکان دقیقاً نمی دانند که چه چیزی باعث اختلال TMJ در بسیاری از بیماران می شود. با این حال، پوشیدن محافظ های شبانه دندان می تواند علائم را تسکین دهد. علائم اختلال TMJ شامل سردردهای شبیه میگرن، گوش درد، فشار یا درد چشم، صداهای فک، قفل شدن فک، حساسیت عضلات و تغییر تناسب در دندان های بالا و پایین است.

محافظ  دندان و دهان خانگی

محافظ های دهان با برداشت دقیق از دهان شما و متناسب ساختن محافظ با دندان های شما ساخته می شوند. دندانپزشک نحوه گاز گرفتن فک های شما را یادداشت می کند تا مطمئن شود محافظ دهان به درستی با دندان های شما برخورد می کند.

ابتدا یک قالب از دندان های شما در کلینیک دندانپزشکی از شما تهیه می شود. قالب شما 2 هفته بعد که آماده شد به شما تحویل داده و زمانی که در خانه هستید مواد بلیچینگ را روی قالب قرار داده و شب تا صبح استفاده میکنید.

تهیه نایت گاردهای دندانپزشکی

کلینیک زیبایی آتن در صورت نیاز به بیماران دندان قروچه و اختلال TMJ محافظ دندان دندانپزشکی ارائه می دهد. بهترین راه برای درک اینکه آیا به نایتگارد دندان شبانه نیاز دارید یا خیر، مراجعه به دندانپزشکی آتن برای تشخیص مشکل دندانی و توصیه های درمانی است.

برخی از خدمات مهم دندانپزشکی ارائه شده توسط آتن عبارتند از:

ایمپلنت دندان

دندانپزشکی اطفال

بلیچینگ دندان

لیفت لثه

از دیگر خدمات ارائه شده برای بیماران می توان به روکش، دندان مصنوعی با ایمپلنت، بریس و خدمات دندانپزشکی زیبایی اشاره کرد. چه به نایتگارد دندانپزشکی یا سایر خدمات نیاز داشته باشید، می توانید به تیم مراقبت ما اعتماد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و برنامه ریزی اولین معاینه و مشاوره دندانپزشکی، همین امروز با شماره 02177852136 تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up