بلیچینگ دندان


بلیچینگ دندان برای سفید کردن یا روشن کردن دندان است که تیره یا تغییر رنگ به نظر می رسند و دلایل زیادی برای تغییر رنگ دندان وجود دارد. دندانپزشکان بهترین موقعیت را دارند تا دلیل تغییر رنگ دندان را تشخیص دهند و در مورد اینکه آیا بلیچینگ کردن دندان یک درمان مؤثر است یا خیر، توصیه هایی ارائه میدهند. با گذشت زمان، دندان های شما ممکن است به دلایل مختلفی از سفیدی به نه چندان روشن تبدیل شوند.

غذاها و نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای از دلایل اصلی ایجاد لکه هستند. رنگدانه های رنگی شدید این نوشیدنی ها کروموژن نامیده می شوند. کروموژن ها به مینای سفید دندان می چسبند و باعث تیره شدن آن می شوند.

بلیچینگ دندان

بلیچینگ دندان رایج ترین روش در دندانپزشکی زیبایی میباشد. بلیچینگ یکی از محافظه‌ کارانه‌ ترین و مقرون‌ به‌ صرفه‌ ترین درمان های دندانپزشکی برای دندان‌های بدرنگ نسبت به روش‌هایی مانند کامپوزیت، روکش یا باندینگ برای افزایش لبخند فردی است.

این روش برای افرادی که دندان ها و لثه های سالم و ترمیم نشده دارند ایده آل است. سفید کردن دندان نمیتواند تغییر رنگ کاملی برای دندان ایجاد کند اما ممکن است رنگ گرفتگی را روشن کند و دائمی نباشد.

در حال حاضر، مواد سفید کننده که مورد استفاده قرار می گیرند عمدتاً بر پایه هیدروژن پراکسید هستند. دندان های زرد در مقایسه با دندان های قهوه ای به بلیچینگ به خوبی پاسخ می دهند.

روشن شدن لکه های خاکستری یا بنفش دشوارتر است و ممکن است نیاز به سفید کردن طولانی مدت داشته باشد. اگر سیگار میکشید یا مواد رنگی مینوشید که دندان هایتان را لکه‌ دار میکنند، این اثر کمتر باقی می ماند.

دندان ها ممکن است به دلایل مختلف زرد یا تغییر رنگ دهند. اگرچه سن یک دلیل مهم است سیگار کشیدن، برخی غذاها، قهوه، چای، آنتی بیوتیک ها و غیره نیز می توانند باعث زرد شدن دندان ها شوند. با این حال، بلیچینگ یک راه عالی برای تبدیل دوباره دندان های لکه دار و زرد به دندان های سفید درخشان است.

انوع بلیچینگ دندان

آسیب به دندان ها می تواند به مرور زمان باعث تیره شدن دندان یا دندان های آسیب دیده شود. آسیب باعث میشود دندان عاج بیشتری برای محافظت از پالپ دندان ایجاد کند، اما این می تواند دندان را تیره تر نشان دهد. برخی از داروها به عنوان یک عارضه جانبی باعث ایجاد لکه دندان می شوند.

کودکان خردسالی که در هنگام شکل‌ گیری دندان هایشان (چه در رحم و چه در دوران کودکی) در معرض آنتی بیوتیک هایی مانند تتراسایکلین و داکسی‌ سایکلین قرار می گیرند، ممکن است بعداً در زندگی دچار تغییر رنگ دندان‌های بزرگسالان شوند.

بلیچ دندان بخشی از جراحی زیبایی و فرآیندی است که در آن دندانپزشک با از بین بردن آثار تغییر رنگ، رنگ دندان های شما را روشن میکند. دو روش برای انجام بلیچینگ دندان وجود دارد.

  1. بلیچینگ خانگی
  2. بلیچینگ در کلینیک

بلیچینگ خانگی

درمان سفید کردن دندان در منزل توسط بیمار و تحت نظر دندانپزشک خود در منزل انجام می شود. ابتدا برای بیمار یک قالب توسط دندانپزشک تهیه میشود و مواد بلیچینگ را داخل قالب قرار داده و شب تا صبح روی دندانها قرار میدهید. بلیچینگ خانگی را می توان در منزل به راحتی انجام داد.

این روش سفید کردن دندان بیشتر از درمان کامل شده در کلینیک دندانپزشکی طول می کشد، اما این بدان معنا نیست که نتیجه نهایی بهتر یا بدتر است. دندانپزشک شما گزینه های شما را مورد بحث قرار می دهد و در مورد اینکه چه نوع درمانی برای شما بهترین است، مشاوره ارائه می دهد.

استفاده از محافظ دهان برای چند ساعت در طول روز و شب، دندان های سفید درخشانی را برای شما به ارمغان می آورد.

بلیچینگ در کلینیک

درمان سفید کردن دندان در مطب توسط متخصص دندانپزشکی انجام می شود. این درمان از ژل پراکسید هیدروژن قوی و اغلب نوری که روی دندان ها قرار می گیرد استفاده میکند. نور، گرما یا ترکیبی از دو ممکن است برای تشدید فرآیند سفید کردن استفاده شود.

همچنین ممکن است دندانپزشک شما ادامه استفاده از روش سفید کردن در خانه را برای حفظ رنگ سفید تر شدن دندان در خانه پیشنهاد دهد. بلیچینگ در کلینیک را می توان در حدود 30 دقیقه تا 1 ساعت، یک بار ویزیت انجام داد.

گزینه های سفید کردن دندان

به طور کلی هر دو روش موثر نشان داده شده اند، اگرچه نتایج ممکن است بسته به عواملی مانند نوع لکه، سن بیمار، غلظت ماده سفید کننده، زمان و دفعات درمان متفاوت باشد. بلیچینگ در مطب حاوی 15 تا 43 درصد پراکسید و بلیچینگ خانگی از 3 تا 20 درصد پراکسید است.

هدف برخی از محصولات سفید کننده حذف لکه های بیرونی از دندان شماست، در حالی که برخی دیگر به سادگی لکه های درونی و بیرونی را سفید می کنند تا رنگ آنها روشن تر به نظر برسد. بسیاری از گزینه های درمانی بدون نسخه و در مطب از پراکسید هیدروژن برای شکستن و به حداقل رساندن لکه های روی دندان های شما استفاده می کنند.

خمیر دندان سفید کننده

خمیر دندان های سفید کننده با کمک به کاهش لکه های موجود در سطح خارجی مینای دندان عمل می کنند. خمیردندان ها اغلب حاوی مواد سفید کننده مخصوص هستند. برخی از خمیردندان ها حاوی ماده هگزامتافسفات سدیم هستند که میتواند لکه ها را از سطح دندان دفع کند.

پراکسید هیدروژن یک ماده رایج در ژل های سفید کننده دندان نیز به خمیردندان هایی اضافه می شود که هدف آنها روشن کردن رنگ دندان ها در سطوح 1 تا 5 درصد است و این ماده مانند یک عامل سفید کننده عمل می کند.

از جوش شیرین مخلوط با آب برای ایجاد خمیردندان برای مسواک زدن دندان‌ها استفاده کنید. جوش شیرین یک ساینده ملایم است و می تواند به مدیریت لکه های خفیف روی سطح خارجی دندان کمک کند. مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین تاثیری روی رنگ داخل دندان نخواهد داشت. انجام این کار به عنوان بخشی از مسواک زدن روزانه توصیه نمی شود.

بلیچینگ دندان چیست؟
ژل های سفید کننده

می توانید ژل سفید کننده را با یک برس به دندان های خود بزنید. نوار سفید کننده یک نوار بسیار نازک است که از ژل سفید کننده مبتنی بر پراکسید تشکیل شده است. قبل از استفاده از هر یک از این محصولات، توضیحات و دستورالعمل ها را به دقت بخوانید.

خطرات محصولات سفید کننده دندان

هنگام استفاده از سفید کننده قوی پراکسید هیدروژن باید مراقب باشید. اگر درمان سفید کننده روی سطح بافت های نرم مانند لثه و زبان انجام شود، میتواند باعث سوختگی شیمیایی شود. این سوختگی ها اغلب قبل از بهبودی به زخم تبدیل میشوند.

اگر از ژل های سفید کننده دندان به طور نادرست استفاده شود، حساسیت می تواند بسیار شدید باشد، جایی که حتی تنفس در هوا می تواند باعث دردناک شدن دندان ها شود.

دندانپزشک شما قبل از شروع درمان سفید کردن دندان توصیه هایی را ارائه می دهد که می تواند به پیشگیری یا کاهش حساسیت دندان کمک کند. سفید کردن دندان ها همچنین می تواند باعث حساس تر شدن دندان ها مانند دمای سرد شود.

تغییر رنگ دندان ها

دندان ها به دلیل عادت های ناسالم، بهداشت نامناسب دندان، داروها و عوامل دیگر تغییر رنگ می دهند. تغییر رنگ دندان را می توان به تغییر رنگ بیرونی و تغییر رنگ داخلی طبقه بندی کرد. تغییر رنگ داخلی زمانی رخ می دهد که لکه ها روی سطح یا مینای دندان تاثیر بگذارند.

علاوه بر تغییر رنگ درونی و بیرونی، دندان ها به دلیل افزایش سن نیز ممکن است زرد شوند.

دلایل تغییر رنگ بیرونی
  • غذاهای خاص
  • سیگار و محصولات تنباکو
  • افریش سن
  • نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای
دلایل تغییر رنگ درونی
  • ژنتیک
  • ضربه
  • پوسیدگی دندان
  • انواع خاصی از داروها

عوارض بلیچینگ دندان

اکثر مردم هیچ گونه عوارض جانبی سفید کردن دندان را ندارند. با این حال، برخی از افراد ممکن است از عوارض جانبی مانند موارد زیر را تجربه کنند.

  • حساسیت دندان
  • تحریک لثه

شایع ترین عارضه جانبی سفید کردن دندان، حساسیت موقت دندان می باشد. هنگامی که دندان های خود را در مطب دندانپزشکی سفید می کنید، بافت لثه شما در طول درمان محافظت می شود تا این عارضه جانبی کاهش یابد. پس از سفید کردن با کیت خانگی یا در مطب دندانپزشکی، حساسیت دندان افزایش پیدا می کند. حساسیت دندان هنگام مصرف غذاها و نوشیدنی های سرد یا گرم هم می تواند رخ دهد.

موارد منع مصرف بلیچینگ

  • آلرژی به پراکسید
  • زنان باردار یا شیرده
  • دندان های حساس
  • تحلیل لثه
  • کودکان زیر 16 سال
  • پوسیدگی و پرکردن معیوب دندان

بلیچینگ دندان بهتر است تحت نظارت متخصص دندانپزشک و پس از معاینه و تشخیص دندانپزشکی قبل از درمان انجام شود. مناسب ترین گزینه های درمان بلیچینگ ممکن است با توجه به سبک زندگی، ملاحظات مالی و سلامت دهان بیمار انتخاب شود.

مزایای بلیچینگ دندان

  • افزایش اعتماد به نفس
  • تقویت ظاهر
  • اگر توسط پزشک انجام شود، نتایج آنی خواهد بود.

معایب بلیچینگ دندان

  • حساسیت دندان
  • هزینه زیاد
  • دائمی نبودن
سوالات متداول بلیچینگ دندان

تبدیل دندان های خود از زرد به سفید حدود سه یا چهار هفته طول می کشد.

بلیچینگ یک گزینه موثر است. با این حال، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی را تجربه کنند.

معمولاً بلیچینگ بین چند ماه تا چند سال طول می کشد.

هزینه بلیچینگ دندان ممکن است در مراکز دندانپزشکی متفاوت باشد. برای دریافت اطلاعات دقیق، با بخش مشاوره کلینیک ما تماس بگیرید.

اگرچه بلیچینگ نسبتا بی خطر است، اما عوارض جانبی مرتبط با آن وجود دارد.

نوار های سفید کننده، ژل ها و سیستم های بلیچینگ دندان راه های ایمن برای سفید کردن دندان ها هستند.

درمان سفید کردن دندان برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی شود. هیچ مدرکی مبنی بر خطرناک بودن سفید کردن دندان برای زنان باردار وجود ندارد، اما هیچ مدرکی مبنی بر بی خطر بودن آن نیز وجود ندارد. بنابراین، بهتر است از آن اجتناب کنید.

نتیجه گیری

سفید کردن دندان ها بهترین راه برای از بین بردن زردی و تغییر رنگ دندان ها است. با این حال، باید توجه داشته باشید که بلیچینگ دندان برای افرادی که دندان های زرد دارند بسیار موثر است. اگر دندان های شما قهوه ای شده اند، بلیچینگ فایده چندانی ندارد و می توانید از کامپوزیت دندان برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنید.

به طور کلی، بلیچینگ دندان برای اکثر افراد موثر و بی خطر است. اگر دندان‌های زرد دارید و به دنبال گزینه‌های بلیچینگ دندان هستید، با پزشک ما در کلینیک دندانپزشکی آتن تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up