ریشه دندان


ریشه دندان یک عنصر ضروری در عملکرد دندان است زیرا دندان را به فک بالا و پایین متصل میکند. بر این اساس، از دست دادن ریشه ها منجر به کاهش حمایت استخوان و در نتیجه اختلال در عملکرد دندان می شود. در طول جویدن و حالت های استراحت، ریشه به انتقال و تعادل نیرو های اکلوزال از طریق PDL به استخوان های فک کمک می کند و به‌ عنوان گذرگاهی برای بسته عصبی عروقی عمل می کند که جریان خون، تغذیه و احساس دندان های ما را تامین می کند.

اگر ریشه دندان های ما سالم نباشد، ممکن است منجر به لرزش دندان ها شود که در نهایت میتوانند بیفتند. از طرف دیگر، قسمت نرم پالپ که در کانال ریشه قرار دارد می تواند عفونی شود و نیاز به درمان داشته باشد.

ریشه دندان چیست؟

ریشه دندان به دلایل مختلف ممکن است در معرض خطر قرار گیرد. برخی از آنها شایع تر از دیگران هستند. هرکسی عوامل خطر خود را دارد، اما شما همچنین می توانید کارهای خاصی را برای کاهش شانس خود انجام دهید.

دلیل اصلی نمایان شدن ریشه دندان این است که لثه از دندان خارج شده و شروع به پوسیدگی می کند. وقتی این اتفاق می افتد، باکتری‌ها از ریشه دندان شما شروع به خوردن می کنند و در نهایت سطح دندان می شکنند و منجر به نمایان شدن ریشه دندان می شوند.

این مقاله توضیح می دهد که چه چیزی باعث آشکار شدن ریشه های دندان می شود و چه کارهایی می توانید انجام دهید. از سوی دیگر، یک ریشه سالم کمک می کند تا مطمئن شویم که دندان های ما ایمن و قوی باقی می مانند و ما را قادر می سازد بدون مشکل غذا بخوریم.

ضاهر شدن ریشه دندان

وقتی دندانی در معرض دید قرار می گیرد، نشانه پوسیدگی آن است. این می تواند به دلیل آسیب لثه، عفونت لثه، شکستگی دندان، بیماری لثه (همچنین به عنوان بیماری پریودنتال شناخته می شود) یا دندان های نامرتب رخ دهد.

هنگامی که یک دندان در ریشه خود پوسیده می شود، بافت های اطراف آن شروع به شکستن می کنند. زمانی که این اتفاق می افتد، ریشه قابل مشاهده می شود و در معرض خطر عفونت قرار می گیرد و بسیار آسیب پذیر میشود.

ریشه در معرض باکتری بسیار حساس خواهد است و ریشه دندان طوری طراحی شده است که پوشیده بماند. هنگامی که در معرض قرار می گیرند، بسیار بیشتر احتمال دارد که آسیب ببینند و کمتر احتمال دارد که خون بگیرند.

تشخیص زمانی که یک ریشه در معرض دید قرار می گیرد

علائم نمایان شدن ریشه دندان شامل، افزایش حساسیت یا تورم بافت لثه است. علائم دیگر می تواند افزایش مقدار پلاک در نزدیکی دندان یا بوی بد از دهان باشد. توجه به این نکته ضروری است که هر یک از این علائم ممکن است نشان دهنده چیزی باشد که قرار گرفتن در معرض ریشه دندان نیست.

اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، بهتر است با دندانپزشک آتن صحبت کنید که ممکن است به ریشه دندان در معرض دید مربوط باشد. بهترین راه برای گرفتن ریشه دندان در معرض دید قبل از بدتر شدن آن این است که به طور مرتب دندان های خود را چک کنید.

اگر حداقل دو بار در روز دندان های خود را مسواک بزنید و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید، کمک می کند تا خطر ریزش ریشه دندان که می تواند منجر به از دست دادن دندان شود، کاهش یابد.

علائم معمولی ریشه دندان

علائم مرتبط با ریشه دندان می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. شایع ترین علائم شامل درد، تورم، حساسیت به گرما یا سرما، بوی بد دهان و افزایش پلاک در نزدیکی دندان است. این علائم ممکن است واضح به نظر برسند، لازم است توجه داشته باشید که آنها همچنین نشان دهنده سایر مشکلات دندانی باشند.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، بهتر است در اسرع وقت با دندانپزشک تماس بگیرید. درد ممکن است بارزترین علامت ریشه دندان در معرض دید باشد. بیشتر ریشه های دندان در معرض درد هستند، اما این ممکن است همیشه درست نباشد. برخی از ریشه های دندان که در معرض آن قرار دارند ممکن است اصلاً درد ایجاد نکنند.

وسعت درد ناشی از نمایان شدن ریشه دندان می تواند بسته به شدت مشکل متفاوت باشد. در برخی موارد ممکن است باعث درد خفیفی در دندان شود. در موارد دیگر، درد آنقدر شدید است که شما را از انجام فعالیت های روزانه باز می دارد.

مراقب این علل ها باشید

علل مختلفی برای در معرض دید قرار گرفتن ریشه دندان وجود دارد و می توان اقدامات مختلفی را برای رفع آنها انجام داد. اگر نگران این هستید که ممکن است ریشه دندانتان در معرض دید باشد مراقب موارد زیر باشید:

آسیب به لثه

اگر دندان آسیب دیده باشد، ممکن است بافت لثه نیز آسیب ببیند. اگر بافت لثه آسیب دیده باشد، نمی تواند دندان را در جای خود نگه دارد و در نتیجه ریشه دندان در معرض دید قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: جلوگیری از تحلیل لثه

بیماری لثه

هنگامی که بافت لثه اطراف دندان ملتهب است، احتمال عقب نشینی آن از دندان بیشتر است. اگر بافت لثه به دلیل بیماری لثه از دندان خارج شود، ممکن است ریشه دندان در معرض دید قرار گیرد.

عفونت ها

عفونت ریشه دندان نیز می تواند باعث عقب نشینی بافت لثه اطراف دندان شود. اگر بافت لثه عقب نشینی کند، ممکن است ریشه دندان نمایان شود. هنگامی که درمان نشود، عفونت و باکتری می توانند به جریان خون ما بروند و منجر به مشکلات سلامتی شدید تر شوند.

شما میتوانید با انجام لیفت لثه، لثه های خود را هم سطح کنید.

شکستگی درمان ریشه دندان

در صورت شکستگی دندان، ریشه دندان نیز ممکن است در معرض دید قرار گیرد. اگر تراشه یا ترک دندان به ریشه برسد ممکن است ریشه قابل مشاهده باشد.

ناهماهنگی

تراز نادرست دندان ها نیز می تواند باعث عقب نشینی بافت لثه شود. اگر بافت لثه عقب نشینی کند، ممکن است ریشه دندان نمایان شود.

مسائل دیگر

گاهی اوقات مسائل دیگری مانند کیست می تواند باعث عقب نشینی لثه از دندان و نمایان شدن ریشه دندان شود.

گزینه هایی برای رفع ریشه دندان

چند گزینه مختلف برای رفع ریشه دندان در معرض دید وجود دارد. برخی از گزینه ها ممکن است اصلاحات موقتی باشند، در حالی که برخی دیگر دائمی تر هستند. دندانپزشک شما به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید کدام گزینه برای شما بهترین است. برخی از رایج ترین گزینه ها برای رفع ریشه دندان عبارتند از:

  • درمان کانال ریشه

از کانال ریشه برای درمان عفونت دندان و ریشه دندان استفاده می شود. همچنین می‌توان از آن برای درمان ریشه‌های در معرض دندان با برداشتن هسته عفونی دندان استفاده کرد.

  • کشیدن دندان

در برخی موارد بهترین راه حل، کشیدن کامل دندان است. کشیدن را می توان با جراحی یا بدون جراحی انجام داد.

  • ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک پیچ کوچک است که در استخوان فک قرار می گیرد و برای نگه داشتن دندان مصنوعی در جای خود طراحی شده است.

درمان ریشه دندان

درمان ریشه می تواند چالش برانگیز باشد و شما می خواهید مطمئن شوید که قبل از بدتر شدن مشکل به درستی رسیدگی می شود. در بسیاری از موارد، دندانپزشک به احتمال زیاد قبل از اقدام به درمان صحیح، معاینه کلی از دندانتان را توصیه می کند.

اگر عفونت هنوز به بقیه دهان شما سرایت نکرده باشد، دندانپزشک ممکن است ریشه دندان را تمیز کند و بافت لثه اطراف آن را با موادی مانند پنبه دندانی ببندد. اگر عفونت فراتر از ریشه گسترش یافته باشد، دندانپزشک آنتی بیوتیک برای مبارزه با عفونت تجویز می کند.

همه ی ریشه های دندان که در معرض دید قرار دارند را نمی توان به راحتی درمان کرد. ریشه دندان در معرض دید در برخی موارد قابل درمان است، اما برخی از درمان های دندانی ممکن است پیچیده باشند. در این موارد ممکن است دندانپزشک کشیدن کامل دندان را توصیه کند.

مهم است که به یاد داشته باشید که تشخیص زودهنگام در درمان بیماری های دهان ضروری است و هر چه بیشتر برای مراجعه به دندانپزشک صبر کنید، درمان مشکل دشوارتر خواهد بود. لثه های سالم به محکم نگه داشتن دندان ها کمک می کند و این امر از طریق رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی مناسب قابل دستیابی است.

یک رژیم غذایی سالم همچنین باید شامل پرهیز یا محدود کردن برخی غذاها مانند غذاهای شیرین یا اسیدی باشد، زیرا این مواد می توانند باعث پوسیدگی دندان و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان شوند. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که مسواک زدن و نخ دندان کشیدن روزانه می تواند به حفظ سلامت لثه ها کمک کند.

اگر ریشه دندان در معرض دید قرار گیرد، مراقبت از بهداشت دهان و دندان از اهمیت بیشتری برخوردار است زیرا پلاک روی ریشه دندان در معرض دید می تواند باعث عفونتی شود که درمان آن دشوار است.

نتیجه گیری

ما می دانیم که دیدن دندانپزشک برای اولین بار می تواند ترسناک باشد. در کلینیک زیبایی آتن، ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که هر خدمات دندانپزشکی که انتخاب می کنید تا حد امکان راحت باشد. برای وقت مشاوره خود برای دندانپزشکی با ما  تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up