دندان مصنوعی


چه به فکر گرفتن دندان مصنوعی پروتز باشید، چه قبلاً آنها را داشته باشید یا کسی را با آنها بشناسید، به احتمال زیاد ممکن است سؤالاتی در مورد آنها داشته باشید. آنچه در ادامه می‌آید اطلاعاتی در مورد اینکه دندانهای مصنوعی واقعاً چیست، به چه نوع مراقبتی نیاز دارند و چگونه پروتز می‌تواند سلامت دهان و دندان شما را بهبود بخشد، است.

امیدواریم بتوانیم به شما کمک کنیم تا پاسخ تمام سوالات مربوط به دندان مصنوعی خود را بیابید و در صورت لزوم دریابید که آیا دندان مصنوعی برای شما مناسب است یا خیر.

دندان مصنوعی

اگر تصادف، بیماری یا مراقبت های بهداشتی دهان و دندان ضعیف باعث شده شما فقط چند دندان سالم داشته باشید یا اصلاً هیچ دندانی نداشته باشید، دندانپزشک یا متخصص پروتز ممکن است پروتزهای مصنوعی را برای جایگزینی دندان های از دست رفته پیشنهاد دهد.

برای هر نوع از پروتز، دندانپزشک یا متخصص شما با برداشتن قالب از دندان های شما مدلی می سازد. از این مدل ها برای ساخت پروتزهای مصنوعی به صورت سفارشی استفاده می شود. دندانپزشکان ما از هر دو پروتز و ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان استفاده می کنند. آیا می دانید چه گزینه ای برای جایگزین دندان شما مناسب است؟

هر بیمار متفاوت است، به همین دلیل دانستن مزایا و معایب هر یک از آنها مهم  است. ما اینجا هستیم تا به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد درمان دندانپزشکی خود کمک کنیم. برای اطلاعات بیشتر، امروز با ما تماس بگیرید تا با متخصص ایمپلنت ما در کلینیک آتن مشورت کنید.

دندان مصنوعی چیست؟

پروتزها دندان ها و لثه های مصنوعی هستند که برای جایگزینی دندان‌های طبیعی از دست رفته یا برداشته شده توسط دندانپزشکان ایجاد میشوند. پروتزهای مصنوعی می توانند کامل یا جزئی باشند، به این معنی که می توانند تمام دندان ها را در خط لثه بالایی یا پایینی یا فقط تعدادی از دندان های از دست رفته را جایگزین کنند.

صرف نظر از اینکه به چه نوع پروتزهایی ممکن است نیاز داشته باشید، آنها به گونه ای سفارشی طراحی می شوند که متناسب با دهان شما باشند و با دندان های موجود شما مطابقت داشته باشند.

پروتز در مقابل ایمپلنت دندان

پروتز یا همان دندان مصنوعی یک وسیله دهانی است که برای ظاهر و عملکردی شبیه به دندان های طبیعی ساخته شده است. بسته به میزان از دست دادن دندان، دندانپزشکان ما ممکن است پروتز کامل یا جزئی را توصیه کنند. در حالی که پروتز کامل جایگزین کل قوس دندانی می شود و پروتز جزئی تنها جایگزین چند دندان می شود.

پروتزها روی لثه های شما قرار می گیرند و باید قبل از خواب برداشته شوند تا لثه های شما فرصتی برای بهبودی داشته باشند. هنگامی که از دندان مصنوعی خود استفاده نمی کنید، باید آنها را در یک لیوان آب یا پاک کننده دندان مصنوعی غوطه ور کنید تا خشک نشوند، ترک نخورند.

انواع دندان مصنوعی

ما می‌توانیم به شما کمک کنیم انواع مختلف پروتزهای موجود، از جمله پروتزهای جزئی، معمولی یا کامل و فوری را بررسی کنید. بیایید به طور خلاصه هر نوع را مرور کنیم.

  • پروتزهای فوری

پروتزهای فوری قبل از برداشتن دندان شما ساخته می شوند. دندانپزشک در اولین ویزیت شما اندازه گیری می کند و مدل هایی از فک های شما می سازد. هنگامی که دندان های شما کشیده شد، دندانپزشک شما دندان مصنوعی فوری را وارد میکند.

مزیت پروتزهای فوری این است که شما در طول دوره بهبودی که می تواند تا 6 ماه طول بکشد، بدون دندان نباشید. در طول دوره بهبودی، استخوان ها و لثه های شما میتوانند کوچک شوند و دندان مصنوعی فوری شما ممکن است برای تناسب مناسب نیاز داشته باشد توسط دندانپزشک شما روکش شود.

  • اوردنچر ایمپلنت

اگر با دندان مصنوعی کامل خود مشکل دارید، دندانپزشک شما ممکن است اوردنچر را به شما پیشنهاد دهد. اوردنچر یک پروتز متحرک است که روی دندان های طبیعی باقی مانده در دهان یا روی ایمپلنت دندان قرار میگیرد. اگر مقداری دندان طبیعی باقی مانده باشد، آن ها به گونه ای تغییر شکل می دهند که در پروتز قرار گیرند.

اوردنچر روی ریشه دندان های طبیعی نصب میشود و در صورتی که دندان های طبیعی وجود نداشته باشد، روی این دندان ها یا روی ایمپلنت های دندان قرار می گیرند. برخی این نوع دندان مصنوعی را راحت تر می دانند و همچنین به راحتی قابل جابجایی هستند.

  • پروتزهای کامل معمولی

پروتز کامل پروتزهایی هستند که جایگزین تمام دندان های طبیعی شما می شوند. می توانید آنها را برای خط لثه بالا یا پایین خود نصب کنید و با کمک چسب خوراکی در جای خود نگه دارید.  پس از گذشت زمان، پروتزهای دائمی که مطابق با دهان شما هستند ساخته می شوند. اینها طوری ساخته شده اند که شبیه دندان های طبیعی به نظر برسند و عمل کنند.

  • پروتزهای متحرک جزئی (RPD)

زمانی که دندان‌های طبیعی اطراف برای حمایت از ساختارهایی مانند بریج های دندانی قوی نیستند، یا زمانی که بیش از یک یا دو دندان از دست رفته باشد، اغلب از پروتزهای جزئی به جای سایر روش‌های جایگزینی دندان استفاده میشود. این پروتزهای متحرک مبتنی بر فلز نسبت به جایگزین های پلاستیکی بسیار سبک تر و کمتر مزاحم هستند.

پروتزهای جزئی در قسمتی از خط لثه قرار میگیرند که روی آن می نشینند و به دندان های طبیعی مجاور محکم می شوند تا از جای خود نیفتند. با این حال، آنها به طور دائمی بسته نمی شوند و می توان آنها را در هر زمان برای تمیز کردن و هنگام خواب به راحتی بیرون آورد.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک ریشه دندان مصنوعی است (معمولاً از تیتانیوم ساخته شده است) که در فک شما قرار می گیرد تا بعداً از یک تاج حمایت کند. بسیاری از بیماران از اینکه ایمپلنت مانند دندان های طبیعی به نظر می رسند و عمل می کنند قدردانی می کنند.

این بدان معنی است که شما می توانید بدون نگرانی در مورد لیز خوردن دندان مصنوعی به خوردن غذاهای مورد علاقه خود ادامه دهید. با مسواک زدن حداقل دو بار در روز و نخ دندان کشیدن از ایمپلنت های دندانی خود مانند دندان های طبیعی مراقبت کنید.

مراقبت از دندان مصنوعی

پروتزهای کامل و جزئی باید هر روز مانند دندان های طبیعی تمیز شوند. در غیر این صورت، پلاک می تواند روی دندان مصنوعی شما ایجاد شود و باعث ایجاد لکه، بوی بد دهان و مشکلات لثه شود. پلاک دندان مصنوعی شما همچنین می تواند به دندان ها و لثه های طبیعی شما سرایت کند و باعث بیماری و حفره لثه شود.

برای تمیز کردن پروتزهای مصنوعی، آن ها را از دهان خود خارج کرده و زیر آب بگذارید تا ذرات غذای شل شده را بشویید. سپس یک برس دندان مصنوعی یا یک مسواک معمولی با موهای نرم را خیس کنید و از پاک کننده دندان مصنوعی یا یک صابون ملایم استفاده کنید.

پاک کننده های خانگی و خمیر دندان معمولی بیش از حد ساینده هستند و نباید برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده شوند. تمام سطوح پروتز از جمله زیر گیره هایی که باکتری ها در آن جمع می شوند را به آرامی مسواک بزنید. مراقب باشید که به پلاستیک آسیب نرسانید و لثه را زخم نکنید.

ایمپلنت یا دندان مصنوعی

در حین برداشتن دندان مصنوعی، حتما لثه های خود را تمیز و ماساژ دهید. اگر مسواک شما به لثه هایتان آسیب می زند، آن را زیر آب گرم بمالید تا نرم تر شود. اگر دندان مصنوعی جزئی دارید، دندان های طبیعی خود را با یک مسواک نرم و نخ دندان مسواک بزنید.

همیشه پروتزهای مصنوعی خود را در شب بردارید تا به دهانتان فرصت استراحت بدهید. اگر دندان مصنوعی شما دارای گیره فلزی است، فقط از آب گرم برای شستن آن استفاده کنید، زیرا محلول های دیگر میتوانند فلز را کدر کنند.

ایمپلنت یا دندان مصنوعی

هنگامی که از دندان مصنوعی خود استفاده نمی کنید، آنها را در آب نگه دارید تا از خشک شدن یا تاب برداشتن آنها جلوگیری شود و هرگز از آب داغ برای شستن آن استفاده نکنید. به دنبال ترک در دندان مصنوعی خود باشید و اگر موردی پیدا کردید، آنها را برای تعمیر نزد دندانپزشک یا متخصص خود ببرید.

به طور منظم و حداقل سالی یک بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دهان شما همیشه در حال تغییر است، بنابراین پروتزهای مصنوعی شما هر از چند گاهی نیاز به تنظیم دارند تا مطمئن شوید که به خوبی متناسب هستند.

دندان مصنوعی نامناسب ممکن است باعث ایجاد زخم های دندان مصنوعی شود که تشخیص سرطان دهان را دشوارتر می کند. در معاینه دندانپزشکی، دندانپزشک لثه های شما را از نظر علائم بیماری یا سرطان دهان و دندان های طبیعی که ممکن است داشته باشید را از نظر علائم پوسیدگی یا عفونت معاینه می کند.

کدام گزینه را باید انتخاب کنم؟

در حالی که پروتزهای دندان مقرون به صرفه تر از ایمپلنت هستند، مشکل زوال استخوان فک را حل نمی کنند. به محض اینکه بدن شما یک دندان از دست رفته را تشخیص دهد، شروع به جذب مواد معدنی در فک شما میکند تا از آن در جای دیگری استفاده کند.

هنگامی که این اتفاق می افتد، ناحیه ای از فک که ریشه دندان در آن قرار داشت ضعیف شده و خراب می شود. دندان های مجاور شکاف نیز شروع به کج شدن به سمت فضای باز خواهند کرد. در نهایت، بیمار ممکن است دچار افتادگی صورت شود که شکل صورت را تغییر میدهد و استفاده از دندان مصنوعی را دشوار میکند.

بهترین راه برای جلوگیری از ریزش بیشتر دندان و زوال استخوان فک این است که از دندانپزشک ما بپرسید که آیا کاندیدای عمل ایمپلنت دندان هستید یا خیر. به طور کلی، ما در صورت امکان ایمپلنت های دندان را توصیه می کنیم تا بیماران بتوانند از مشکلات سلامتی طولانی مدت ناشی از دست دادن دندان جلوگیری کنند.

چرا باید از دندان مصنوعی استفاده کرد؟

دندان مصنوعی نه تنها ظاهر لبخندی را که دارای چندین دندان از دست رفته است بهبود می بخشد، بلکه ساختار دهان را با حمایت از ساختارهای اطراف گونه ها و لب ها حفظ می کند. دندان مصنوعی همچنین خوردن غذاهایی را که نیاز به جویدن دارند امکان پذیر می کند و این امکان را فراهم میکند که رژیم غذایی خود را ثابت نگه دارید و از تغذیه مناسب اطمینان حاصل کنید.

در نهایت، پروتز یک راه حل مناسب برای جایگزینی دندان هایی است که باعث درد جدی و مشکلات بهداشت دهان و دندان می شوند، مانند دندان هایی که ریشه های پوسیده یا آسیب شدید دارند. نصب پروتز به این معنی است که دندان های دردسرساز از بین می روند و با یک جایگزین قوی و زیبا جایگزین می شوند.

آیا من کاندید عمل ایمپلنت دندان هستم؟

اگر بافت لثه سالم و تراکم استخوان کافی در فک خود برای قرار دادن ایمپلنت دارید، کاندیدای عمل ایمپلنت دندان هستید. برای یکپارچگی استخوانی موفقیت آمیز، باید بافت استخوان فک کافی برای حمایت از ایمپلنت دندان تیتانیومی که در استخوان فک شما قرار داده شده است وجود داشته باشد.

دندانپزشکان ایمپلنت دندان ما قادر خواهند بود تشخیص دهند که آیا شما کاندیدای احتمالی برای روش ایمپلنت دندان هستید یا خیر. حتی اگر کاندیدای ایمپلنت نیستید، ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا گزینه‌های جایگزینی دیگر دندان خود را بررسی کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up