ارتباط بیماری لثه با دیابت


آیا دیابت باعث بیماری لثه میشود؟ دیابت میتواند برای سلامتی لثه‌ و دندان‌ مشکلاتی ایجاد کند. افرادی که دیابت دارند، معمولاً به علت افزایش سطح قند خون دارای عوارضی مانند التهاب و عفونت‌ لثه هستند. این عوارض باعث می‌شوند که بافت های نرم پیرامون دندان به دلیل عفونت و التهاب تخریب شوند که در نهایت باعث کاهش پایداری دندان‌ها میشود.

بیماری لثه ممکن است همچنین بر سطح قند خون تأثیر بگذارد. به طور کلی، التهاب لثه باعث افزایش سطح قند خون میشود و این موضوع میتواند برای افراد دیابتی خطرناک باشد. افزایش سطح قند خون می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند افزایش خطر بروز عوارض قلبی و عروقی در افراد دیابتی شود. بنابراین، مراقبت از دندان‌ها و لثه‌ها برای افراد دیابتی بسیار مهم است و بهتر است به طور دوره‌ای توسط دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرند.

همچنین، کنترل سطح قند خون و مراقبت از سلامت دهان و دندان‌ها میتواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه و دیگر عوارض جانبی دیابت مفید باشد.

آیا دیابت باعث بیماری لثه میشود؟

دیابت بر توانایی بدن شما برای پردازش قند تأثیر میگذارد. تمام غذایی که می خورید به قند تبدیل شده و برای انرژی استفاده میشود. در دیابت نوع اول، بدن به اندازه کافی انسولین نمی سازد، هورمونی که قند را از خون شما به سلول هایی که برای انرژی به آن نیاز دارد می رساند.

در دیابت نوع دوم، پاسخ بدن به انسولین متوقف می شود. هر دو مورد منجر به سطح قند خون بالا می شود که می تواند باعث مشکلاتی در چشم ها، اعصاب، کلیه ها، قلب و سایر قسمت های بدن شما شود.

پس چه ربطی به لبخند شما دارد و برای محافظت از آن چه کاری می توانید انجام دهید؟ اگر دیابت دارید، احتمال ابتلا به مشکلات سلامت دهان مانند حفره، بیماری لثه و التهاب عمومی بیشتر است.

وجود التهاب و عفونت در لثه ها میتواند باعث افزایش سطح سیتوکین‌ها و میکروب‌ها در بدن شود. این سیتوکین‌ها و میکروب‌ها می‌توانند باعث ایجاد مقاومت به انسولین شوند و باعث افزایش سطح قند خون در بیماران دیابتی شوند.

آیا دیابت باعث بیماری لثه میشود؟ این موضوع میتواند باعث افزایش علائم دیابت شود و مشکلاتی مانند عصبی شدن، ضعف عضلانی، تاری دید و درد در اندام‌ها را تشدید کند.

‌علائم هشدار دهنده دیابت

پس از آزمایش خون، ممکن است پزشک به شما بگوید که قند خون شما بالاست. ممکن است احساس تشنگی بیش از حد داشته باشید یا مجبور شوید زیاد ادرار کنید. کاهش وزن و خستگی از دیگر علائم رایج است. همچنین اگر قند خون شما خیلی پایین بیاید، دیابت می تواند باعث از دست دادن هوشیاری شما شود.

آیا دیابت باعث بیماری لثه میشود؟ اگر دیابت درمان نشود، به دندان و دهان شما نیز آسیب میرسد. اگر با مشکلات زیر رو به رو شدید حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

  • خونریزی یا درد لثه (ژنژیویت)
  • عفونت های مکرر دهان
  • بوی بدی که از بین نمی رود.
  • دچار تاخیر در بهبود زخم
  • ممکن است بزاق کمتری داشته باشید که باعث خشکی دهان شما می شود (که به آن خشکی دهان نیز می گویند)

چرا افراد دیابتی مستعد ابتلا به بیماری لثه هستند؟

اگر باکتری ها خانه خود را در لثه های شما ایجاد کنند، به بیماری پریودنتال لثه مبتلا میشوید. این بیماری مزمن و التهابی می‌تواند لثه‌ها، تمام بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها و حتی استخوان‌های شما را از بین ببرد.

بیماری پریودنتال شایع ترین بیماری دندانی است که مبتلایان به دیابت را درگیر میکند و تقریباً 22 درصد از افراد مبتلا به دیابت را تحت تأثیر قرار میدهد. به خصوص با افزایش سن، کنترل ضعیف قند خون خطر ابتلا به مشکلات لثه را افزایش می دهد.

در واقع، افراد مبتلا به دیابت به دلیل کنترل ضعیف قند خون در معرض خطر بیشتری برای مشکلات لثه هستند. کنترل دیابت سخت تر است زیرا شما بیشتر مستعد عفونت هستید و کمتر قادر به مبارزه با باکتری های مهاجم به لثه هستید. ارتباط دیابت با ایمپلنت دندان

‌چگونه دندانپزشک شما میتواند به شما در مبارزه با دیابت کمک کند؟

تحقیقات نشان میدهد که درمان بیماری لثه میتواند به بهبود کنترل قند خون در بیماران مبتلا به دیابت کمک کند و پیشرفت بیماری را کاهش دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن عمیق حرفه ای توسط متخصص بهداشت می تواند به کاهش دیابت شما کمک کند.

افراد دیابتی باید به طور دقیق و مرتب مراقب دندان‌ها و لثه‌های خود باشند. این شامل تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها به طور منظم با مسواک ، نخ دندان، آب دهان و شستشوی مناسب است. همچنین، باید به طور دوره‌ای توسط پزشک دندانپزشک مورد بررسی قرار گیرند و در صورت وجود علائمی مانند خونریزی لثه یا التهاب، باید به دنبال درمان مناسب باشند.

آیا دیابت باعث بیماری لثه میشود؟ کنترل سطح قند خون نیز میتواند به عنوان یکی از روش‌های پیشگیری از بیماری لثه در افراد دیابتی مؤثر باشد.

اگر برای سلامت دهان و دندان خود و همچنین سلامت کلی خود ارزش قائل هستید، با ما تماس بگیرید یا به سادگی از درخواست نوبت آنلاین استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up