مراقبت از دندان در دوران بارداری


مراقبت از دندان در دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا تغییرات هورمونی در این دوره میتواند باعث بروز مشکلات دندانی شود. همچنین، مراقبت از دندان در دوران بارداری به دلیل ارتباط آن با سلامتی کلی بدن و همچنین سلامت دهان و دندان برای مادر و نوزاد مهم است. به منظور جلوگیری از بروز عفونت های دندانی، دندان های خود را دو بار در روز با مسواک و خمیر دندان تمیز کنید. تغذیه های سالم را دنبال کنید و از مصرف غذاهای شیرین و چسبنده خودداری کنید. حتما قبل از شروع بارداری و در طی آن، با پزشک خود مشورت کنید و در صورت لزوم، ویزیت دندان را انجام دهید.

مراقبت از دندان در دوران بارداری

وقتی باردار هستید، هر کاری که میتوانید انجام میدهید تا برای داشتن یک نوزاد سالم آماده شوید. مراقبت از دندان در دوران بارداری بخش مهمی از سلامت کلی شما است.

بسیاری از زنان منتظر سوالاتی مانند “آیا میتوانم در زمان بارداری به دندانپزشک مراجعه کنم؟” و “آیا دندان های من در دوران بارداری تحت تاثیر قرار می گیرند؟”

اینها سوالات بسیار خوبی هستند، و ما در این پست به آنها میپردازم که در هنگام بارداری چه انتظاری از مراقبت از دندان داشته باشیم.

مراقبت از دندان و بارداری

سلامت دندان بخش مهمی از سلامت کلی در دوران بارداری و در طول عمر شما است. مطمئن باشید که پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری های دهان از جمله اشعه ایکس در دوران بارداری بی خطر است.

اگر نیاز به انجام یک عمل دندانپزشکی در دوران بارداری داشته باشید، بی حسی موضعی (لیدوکائین با و بدون اپی نفرین) در دوران بارداری نیز بی خطر است.

با این حال، برای اطمینان از ایمنی کلی شما (و کودک شما) ممکن است یک نامه مجوز از پزشک (MD) یا ارائه دهنده مراقبت های اولیه (PCP) توصیه کنیم.

اکنون اجازه دهید برخی از ویژگی های بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری را مرور کنیم.

زمان بندی مراقبت از دندان در دوران بارداری

توصیه میکنیم بدون توجه به مرحله بارداری مراقبت های لازم را دریافت کنید. با این حال، دندانپزشکان ما به خصوص اگر در ماه هشتم یا نهم بارداری خود هستید،

طول یک درمان را در نظر میگیرند، زیرا ما می خواهیم در طول مراقبت از دندان خود تا حد امکان راحت باشید.

سه ماهه دوم معمولاً بهترین زمان برای انجام یک عمل دندانپزشکی است، اما ما به طور کلی مراقبت شما را بررسی خواهیم کرد و احتمالات را از قبل با شما در میان خواهیم گذاشت.

اگر برای شما درد ایجاد نمیکند یا بر کودک شما تأثیر نمی گذارد، برخی از درمان های دندانی مانند کاشت ایمپلنت، دندانپزشکی زیبایی و کشیدن دندان عقل را می توان تا پس از تولد نوزاد به تعویق انداخت.

اشعه ایکس و بارداری

با توجه به دستورالعمل های فعلی انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) میگوید که برای یک زن باردار به تعویق انداختن درمان دندانپزشکی خطرناک تر از تکمیل درمان است.

ما اقدامات احتیاطی لازم را برای محافظت از شما و کودکتان در طول عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می دهیم و دندانپزشکان ما برای حداکثر ایمنی از پیش بند سربی/یقه تیروئید استفاده خواهند کرد.

توجه به این نکته مهم است که دندان درمان نشده می تواند باکتری را به فرزند شما منتقل کند، بنابراین تشخیص و درمان هر گونه مشکل دندانی در دوران بارداری شما بسیار مهم است.

به طور کلی، اشعه ایکس معمولی دندان، افراد را در معرض تشعشعات کمتری نسبت به سایر فعالیت های رایج مانند پرواز با هواپیما قرار می دهد.

از آنجایی که کلینیک های ما از اشعه ایکس دیجیتال استفاده میکنند، می توانید مطمئن باشید که در معرض مقدار بسیار کمی از اشعه قرار خواهید گرفت.

چگونه بارداری بر دندان ها و لثه های شما تأثیر میگذارد؟

در دوران بارداری ممکن است متوجه تغییراتی در سلامت دهان خود شوید، از جمله یک یا چند مورد از شرایط زیر:

  • فرسایش دندان

در صورت بروز تهوع صبحگاهی، رفلاکس معده یا استفراغ باروری، فرسایش مینای دندان ممکن است رخ دهد. مهم است که پس از استفراغ دهان خود را با آب بشویید تا تا حد امکان اسید را از بین ببرید.

مسواک زدن بلافاصله میتواند اسید را به مینای دندان شما آسیاب کند بنابراین توصیه می کنیم ابتدا آبکشی کنید سپس بعد از حدود 5 دقیقه مسواک بزنید.

راه دیگر برای خنثی کردن اسید این است که دهان خود را با یک قاشق چایخوری جوش شیرین حل شده در یک فنجان آب بشویید.

  • تومورهای بارداری

در سه ماهه دوم بارداری ممکن است تومورها روی لثه‌های شما بین دندان‌هایتان ظاهر شوند.

بهداشت نامناسب دهان و دندان میتواند خطر ابتلا به تومورهای بارداری را افزایش دهد و اگر به راحتی خونریزی کنند، ممکن است توصیه کنیم که آنها را حذف کنید.

  • تحرک دندان

در دوران بارداری، ممکن است متوجه شوید که دندان‌هایتان لق‌تر از حد معمول می‌شوند.

پس از تولد نوزاد، دندان‌های شما معمولا سفت میشوند و هیچ دندانی از دست نخواهید داد، مگر اینکه قبل از بارداری یک بیماری زمینه‌ای وجود داشته باشد.

  • پوسیدگی دندان

به دلیل افزایش اسیدیته، میل به غذا و تغییر هورمون‌ها ممکن است در دوران بارداری احتمال پوسیدگی بیشتری داشته باشید. بهداشت خوب دهان این خطر را به حداقل می رساند.

نکات مهمی که در دوران بارداری باید به دندانپزشک خود بگویید، در اینجا مواردی وجود دارد که باید در صورت بارداری به دندانپزشک خود بگویید:

اگر متوجه لق شدن دندان درد لثه یا خونریزی شده اید.

چقدر در دوران بارداری خود هستید.

هر دارویی که مصرف می کنید.

اگر حاملگی پرخطر دارید.

گام هایی برای حفظ سلامت دهان در دوران بارداری

در اینجا چند راه ساده برای کمک به کاهش خطر در دوران بارداری آورده شده است:

مراقبت های معمول را با دندانپزشک خود از جمله معاینه و تمیز کردن حفظ کنید. بهداشت دهان و دندان را با مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز رعایت کنید. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و مصرف تنقلات شیرین را به حداقل برسانید.

سلامت دندان پس از تولد نوزاد

تبریک می گوییم! پس از تولد نوزاد حفظ عادات بهداشتی دهان و دندان و ملاقات منظم با دندانپزشک برای به حداقل رساندن هرگونه باکتری عامل بیماری مهم میباشد.

شما باید اولین ویزیت دندانپزشکی کودک خود را حداکثر تا یک سالگی یا ظرف شش ماه پس از رویش اولین دندان او برنامه ریزی کنید.

به یاد داشته باشید که مراقبت از دندان در دوران بارداری بخش مهمی از مراقبت های دوران بارداری شما است.

حصول اطمینان از اینکه کودک شما سالم به دنیا می آید و سالم ماندن شما در دوران بارداری شامل نظارت بر سلامت دهان و عادات بهداشتی شماست.

تیم های مراقبت از دندانپزشکی ما به هر سوالی پاسخ خواهند داد و به راهنمایی سلامت دهان و دندان و کلی شما در دوران بارداری کمک می کنند تا از ورود ایمن فرزندتان اطمینان حاصل کنند.

5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up