فوبیا دندانپزشکی


فوبیا دندانپزشکی یا همان ترس، یکی از فوبیاهای شایع است که بسیاری از افراد را درگیر می‌کند. این ترس می‌تواند شدید و به حدی برسد که باعث شود فرد از مراجعه به دندانپزشک خود صرف نظر کند یا به تأخیر بیفتد. این ترس در بسیاری از افراد به دلیل تجربه درد و ناراحتی در دوران کودکی ناشی از درمان دندانی، بوجود می‌آید.

برای کمک به افرادی که از فوبیا دندان رنج میبرند، روش‌های درمانی مختلفی وجود دارد که شامل مشاوره، داروهای ضد اضطراب تکنیک‌های تنفسی و روانشناسی هستند.

فوبیا دندانپزشکی

ترس یا فوبیا دندانپزشکی یک امر متداول است و متاسفانه در ۳۶ درصد افراد علت اصلی عدم مراجعه به دندانپزشک محسوب می‌شود. این اضطراب یا استرس مرتبط با محیط دندانپزشکی است. ترس از مراجعه به دندانپزشک می تواند منجر به تاخیر یا اجتناب از درمان دندان شود.

چیزهایی مانند سوزن، مته یا به طور کلی محیط میتواند باعث ایجاد اضطراب دندان شود. زمانی که اضطراب دندانی شدید باشد و باعث ترس غیرمنطقی و اجتناب از مراجعه به دندانپزشک شود، می‌توان آن را جزو فوبیای دندان‌پزشکی طبقه‌بندی کرد.

برخی از شرایط سلامت روان از جمله اختلال اضطراب فراگیر و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یا سابقه قبلی ترومای سر و گردن می تواند خطر ابتلا به اضطراب دندانپزشکی را افزایش دهد.

سایر شرایط مانند افسردگی، اختلال دوقطبی یا اسکیزوفرنی نیز ممکن است خطر ابتلا به اختلال اضطراب را افزایش دهند.

فوبیا دندانپزشکی چیست؟

اجتناب از دندانپزشک می تواند منجر به بدتر شدن بیماری دندان، نیاز بیشتر به مراقبت های اورژانسی یا درمان پیچیده تر شود. همچنین می تواند مشکل اساسی اضطراب دندانی را تغذیه کند. این به عنوان چرخه معیوب اضطراب دندانی شناخته میشود.

معاینات منظم دندانپزشکی، تمیز کردن و عکسبرداری با اشعه ایکس از دندان ها می تواند از بیماری های دندانی جلوگیری کند و به دندانپزشک کمک کند تا هر مشکلی را زودتر پیدا کند، به طوری که به درمان های ساده تر و کمتر تهاجمی نیاز است.

در طول معاینات منظم، دندانپزشکان علائم سرطان دهان را نیز بررسی می کنند، که به ویژه برای کسانی که سیگار می کشند یا به طور منظم الکل می نوشند، و حتی برای کسانی که هر دو را انجام می دهند بسیار مهم است.

اگر متوجه زخم دهان شدید که بیش از 2 هفته طول کشید، در اسرع وقت آن را توسط دندانپزشک برای فوبیا دندانپزشکی معاینه کنید.

بیشتر بیماری های دندانی مربوط به سبک زندگی است و قابل پیشگیری است. با اجتناب از مراجعه به دندانپزشک، نه تنها احتمال بیشتری وجود دارد که در نهایت به درمان های پیچیده تری نیاز داشته باشید، بلکه از یادگیری نحوه مراقبت بهتر از سلامت دهان خود نیز غافل خواهید شد.

تجربه بد

مثلا تزریق یک بی حسی دردناک میتواند تا مدت زیادی فرد را نسبت به دندانپزشکی وحشت زده کند. درد اصلی‌ترین دلیل اجتناب از مراجعه و فوبیا دندانپزشکی به است.

ترس

ناشی از تجربه دیگران والدین یا آشنایان با تعاریف خود از دندانپزشکی باعث ایجاد ترس در افراد میشوند. بعضی وقت ها باورهای نادرست نقل قول شده میتواند این حالت رو ایجاد کند، مثل باور غلط درد خیلی زیاد در حین ایمپلنت میباشد.

محیط فیزیکی

لباس سفید پزشک همیشه استرس آوره! دیدن وسایل تیز و سوزن هم میتواند در ایجاد ترس خیلی موثر باشد. برخورد سرد و بی‌عاطفه کادر درمان که باعث بی‌اعتمادی و در پی آن ایجاد فوبیا دندانپزشکی میشود.

راه حل

  1. ترس خود را با دندانپزشک حتما مطرح کنید.
  2. کلینیکی انتخاب کنید که نسبت به وی حس اطمینان بیشتری دارید.
  3. از جزییات درمانتان سوال کنید تا تصور اشتباه نداشته باشید.
  4. نفس عمیق بکشید و از پزشک بخواهید تا در صورت امکان تا برقراری آرامش، همراهتان در کنار شما باشد.
5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up