تأثیر شکر روی دندان


با مصرف شکر، باکتری‌های دهانی به گوشه‌های دهان و دندان‌ چسبیده و پلاک دندانی شکل می‌گیرد. همچنین، مصرف شکر می‌تواند با تولید اسید در دهان، باعث تخریب لایه‌ی مینای دندان شود. مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر، پنیر و ماهی به تقویت مینای دندان‌ها کمک میکند.

در صورتی که حساسیت دندان‌های شما شدید است، بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه کنید. بنابراین، به‌منظور حفظ سلامت دندان‌ها، بهتر است مصرف شکر را محدود کرده و پس از مصرف غذاهای شیرین و رنگی دهان خود را با آب بشویید و مسواک بزنید.

شکر برای دندان شما شیرین نیست

تأثیر شکر روی دندان نیازهای مراقبت از دندان کودکان و بزرگسالان تا حد زیادی با یکدیگر مطابقت دارند، اما چند جنبه وجود دارد که متفاوت خواهند بود. مراقبت از اطفال مستلزم صرف زمان برای آموزش مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین مراقبت از دهان به طور کلی است.

از آنجایی که کودکان هنوز در حال یادگیری اصول بهداشت دهان و دندان هستند، بسیار مهم است که صبور باشید و به آنها آموزش دهید. از آنجایی که کودکان برای جلوگیری از مشکلات دندانی کمتر مورد حمایت قرار می گیرند، دندانپزشک از طریق سیلانت های دندانی و فلوراید تراپی به آنها سپر اضافی می دهد. این اقدامات برای عاری از پوسیدگی دندان های کودک شما ضروری است.

سیلانت های دندانی و فلوراید تراپی دفاع طبیعی دندان در برابر حفره ها را تا 95 درصد افزایش می دهد. فلوراید یک ماده معدنی است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها و آب وجود دارد. هنگامی که فلوراید از طریق خمیردندان های حاوی فلوراید و دهانشویه میسویک بر روی دندان ها اعمال می شود، مفید نیست زیرا حاوی فلوراید با استحکام پایین تر است.

تأثیرات منفی مصرف شکر بر دندان‌ ها

  1. تولید اسید: مصرف شکر توسط باکتری‌های موجود در دهان به افزایش تولید اسید منجر می‌شود. این اسیدها می‌توانند به لایه‌های مینایی دندانها صدمه بزنند و باعث ایجاد لکه‌های سفید و حتی تسمه‌های سیاه روی دندانها شوند.
  2. افزایش رشد باکتری‌ها: شکر می‌تواند بر رشد باکتری‌های دهانی تأثیر بگذارد. افزایش تعداد باکتری‌ها می‌تواند منجر به ایجاد التهابات لثه و بوی نامطبوع دهان شود.
  3. رشد لکه‌های دندان: مصرف بیش از حد شکر و شیرینی‌ها می‌تواند باعث افزایش رشد لکه‌های دندان شود. لکه‌های دندان ممکن است به طور تدریجی به لایه‌های عمیق‌تر مینای دندان نفوذ کرده و آسیب‌های بیشتری ایجاد کنند.
  4. افزایش خطر تسویه پلاک: مصرف شکر باعث افزایش خطر تشکیل پلاک دندانی می‌شود. پلاک می‌تواند به تدریج به زمینه‌ای برای تولید تارتار و در نتیجه برای بیماری‌های لثه و تسویه عفونت‌ها تبدیل شود.

برای حفظ سلامت دندانها، مهم است که مصرف شکر و شیرینی‌ها را با اندازه‌گیری کنترل کرده و به بهداشت دهان منظم اهمیت بدهید. استفاده از مسواک و نخ دندان، مراقبت از لثه و مراجعه به دندانپزشک برای بررسی‌های دوره‌ای، اقدامات مهمی در حفظ سلامت دهان و دندانها می‌باشند.

دندانپزشک با رنگ کردن وارنیش فلوراید یا استفاده از ژل حاوی فلوراید که غلظت‌های بسیار بالاتری دارد، فلوراید را روی دندان‌های شما اعمال می‌کند، بنابراین مفیدتر است. سیلانت های دندانی و فلوراید تراپی غیر تهاجمی و سریع هستند و در صورت لزوم می توانند بدون آسیب رساندن به دندان تکرار شوند.

دندان‌های ما ریشه‌های زیادی روی سطوح خود دارند که فضاهای بالقوه‌ای هستند که غذا در آن قرار می‌گیرد. متأسفانه هیچ مسواک یا خمیر دندانی به این فضاها دسترسی ندارد.تأثیر شکر روی دندان

سیلانت های دندانی هنگام استفاده به داخل این شیارها می ریزند و آنها را می بندند و از تجمع بیشتر مواد غذایی جلوگیری می کنند و باکتری ها را دور نگه می دارند.

اگرچه سیلانت های دندانی تنها درمان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان نیستند، اما مقرون به صرفه هستند و به ویژه برای کودکان در کنترل پوسیدگی در نواحی خاصی از دهان مفید هستند. این درزگیرها بسته به الگوی جویدن شما می توانند سال ها در دهان شما باقی بمانند.

تأثیر شکر روی دندان

پوسیدگی دندان زمانی اتفاق می افتد که شکر با باکتری موجود در پلاک واکنش نشان دهد. این اتفاق اسیدی را به وجود می آید که به دندان حمله کرده و مینای دندان را تخریب میکند. بعد از اینکه این اتفاق بارها و بارها رخ بدهد، ممکن است مینای دندان بشکند و یک حفره ایجاد کند. پوسیدگی دندان همیشه نیاز به پر کردن دارد و خیلی اوقات منجر به کشیدن دندان میشود.

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه علائم واضحی ندارد، اما دندانپزشک می تواند در گام های اولیه پوسیدگی را تشخیص دهد. به همین دلیل است که شما باید بطور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.

هر زمان که چیزی می خوریم، بزاق ما به خنثی کردن اسیدهای تولید شده توسط باکتری ها کمک می کند که بر روی غذا تأثیر می گذارند. این اسیدها برای دندان‌های ما مضر هستند، زیرا باعث حمله پوسیدگی می‌شوند.

با شرایط سخت والدین و برنامه‌های شلوغ آن ها، دندان‌های کودک ما به دلیل خوردن تنقلات مکرر در مدارس بازی، شکلات‌ها در طول جشن تولد یا مسواک زدن نامنظم نادیده گرفته می‌شوند. همه اینها منجر به حمله مداوم پوسیدگی به مینای دندان می شود، در چنین شرایطی استفاده از فلوراید مفید است.

فلوراید تراپی یک محافظت اضافی نسبت به سیلانت های دندانی است زیرا به سالم نگه داشتن مینای دندان کمک می کند و از حمله پوسیدگی دندان محافظت می کند. همچنین پوسیدگی اولیه را معکوس می کند. بسیار مهم است که نوزادان و کودکان بین 6 ماه تا 16 سال در معرض فلوراید قرار بگیرند.

این زمانی است که دندان‌های شیری و دائمی وارد می‌شوند. با این حال، بزرگسالان نیز از فلوراید بهره می‌برند، به ویژه پس از تمیز کردن دندان‌ها زیرا حساسیت را نیز کاهش می‌دهند.

شروع مراقبت های پیشگیرانه دندانپزشکی برای کودکان از سن سه سالگی بسیار مهم است. ویزیت های زودهنگام دندانپزشکی نه تنها امکان پیشگیری زودهنگام از پوسیدگی دندان را فراهم می کند، بلکه به دندانپزشک امکان می دهد هر گونه ناهماهنگی دندانی را با پیش بینی الگوی رشد فک خود پیش بینی کند.

معاینات منظم دندانپزشکی به کودکان کوچکتر اطمینان می دهد که هیچ ترسی در مورد مراجعه به دندانپزشک وجود ندارد.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up