سیلانت دندان چیست؟


سیلانت دندان یک نوع ماده پرکننده نامرئی است که برای پر کردن فضای بین دندان‌ها و جلوگیری از رشد باکتری‌ها و تشکیل پلاک، استفاده میشود. این ماده از پلیمرهای مختلفی تشکیل شده که برای جلوگیری از نفوذ مواد غذایی و برطرف کردن نقاط ضعف در سطح دندان‌ها کاربرد دارد. این به عنوان یک روش پیشگیرانه برای جلوگیری از تشکیل پلاک و لکه‌های دندان به کار می‌رود.

این ماده به صورت مایع به فضای بین دندان‌ها و سطح آنها تزریق می‌شود و سپس تحت تاثیر یک نور خاص قرار می‌گیرد تا باعث سخت و تثبیت شود. استفاده از سیلانت دندان برای کودکان بسیار مفید است، زیرا کودکان بیشتر به تشکیل پلاک و لکه‌های دندان مبتلا هستند. همچنین، این روش برای بزرگسالانی که بین دندان‌ هایشان فضای خالی وجود دارد بسیار مفید است.

سیلانت دندان

سیلانت دندان پوشش های پلاستیکی نازکی هستند که بر روی شیارهای باریک موجود بر روی سطوح جویدنی دندان های عقبی (مولرها و پرمولرها) مهر و موم می کنند.

هنگامی که سیلانت ها به طور کامل روی این حفره های عمیق قرار می گیرند، می توانند با محافظت از سطوح حساس دندان در برابر اسیدی که باعث ایجاد حفره می شود، از مقدار قابل توجهی از پوسیدگی دندان (حفره ها) جلوگیری کنند. به طور کلی روی دندان های شیری قرار نمی گیرند، بلکه روی مینای دندان های دائمی (دندان های “بزرگ”) قرار می گیرند.

سیلانت دندان چیست؟

عملکرد سیلانت های دندانی بسیار شبیه به آب بندی ترک ها در یک راهرو یا پیاده رو است. شیارهای موجود در سطوح جویدنی دندان های عقبی مهر و موم شده اند تا ذرات غذا و باکتری ها در داخل شکاف ها ته نشین نشوند و باعث ایجاد حفره شوند.

استفاده از سیلانت ممکن است برای برخی از بیماران دندانپزشکی کودکان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در کودکان مناسب باشد. با این حال، آنها جایگزینی برای مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و یک رژیم غذایی سالم نیستند.

سیلانت ها چگونه روی دندان ها اعمال می شوند؟

قرار دادن درزگیر فرآیند نسبتاً آسانی است. هر دندان خشک می شود و توسط مواد جاذب احاطه می شود، بنابراین در طول عمل خشک می ماند.

دندان با یک اچانت ملایم (محلول اچ اسید) تمیز می شود تا سطح دندان زبر شود و چسبندگی مواد سیلانت را تقویت کند.خدمات درمانی

اچانت شسته شده و دندان ها دوباره خشک می شوند. قرار دادن درزگیر فرآیند نسبتاً آسانی است.

ابتدا دندان ها از پلاک یا ذرات غذا پاک میشوند و سپس از نظر پوسیدگی دندان به طور کامل بررسی میشوند.

هر دندان خشک می شود و توسط مواد جاذب احاطه می شود، بنابراین در طول عمل خشک می ماند.

دندان با یک اچانت ملایم (محلول اچ اسید) تمیز می شود تا سطح دندان زبر شود و چسبندگی مواد سیلانت را تقویت کند.

اچانت شسته شده و دندان ها دوباره خشک می شوند.

بسته به ماده انتخابی شما، ممکن است قبل از قرار دادن مواد بسیار چسبناک، از یک لایه نازک از عامل اتصال استفاده شود.

سیلانت مستقیماً روی سطح جویدنی هر دندان رنگ می شود. در نهایت، ممکن است از یک نور کیورینگ برای سفت شدن آن استفاده شود.

دندان ها باید به خوبی ایزوله شوند تا هیچ آلاینده ای مانند بزاق روی باند تأثیر نگذارد. گاز اوزون را می توان برای اطمینان از کاهش یا از بین بردن باکتری روی دندان قبل از آب بندی استفاده کرد.

اگر یک حفره کوچک تشخیص داده شود، می توان از ساییدگی هوا یا لیزر یا مته دندان برای تمیز کردن عفونت قبل از قرار دادن هر ماده استفاده کرد. سیلانت مستقیماً روی سطح جویدنی هر دندان رنگ می شود.

در نهایت، ممکن است از یک نور کیورینگ برای سفت شدن سیلانت دندان استفاده شود.

دندان ها باید به خوبی ایزوله شوند تا هیچ آلاینده ای مانند بزاق روی باند تأثیر نگذارد. گاز اوزون را می توان برای اطمینان از کاهش یا از بین بردن باکتری روی دندان قبل از آب بندی استفاده کرد.

اگر یک حفره کوچک تشخیص داده شود، می توان از ساییدگی هوا یا لیزر یا مته دندان برای تمیز کردن عفونت قبل از قرار دادن هر ماده استفاده کرد.

آیا می توان سیلانت را روی پوسیدگی دندان موجود گذاشت؟

از نظر فنی، درزگیرهای شفاف را می توان روی حفره های کوچک برای جلوگیری از گسترش عمده پوسیدگی استفاده کرد.

با این حال، بهتر است قبل از قرار دادن سیلانت دندان، پوسیدگی موجود را درمان کنید (یا اقداماتی را برای معکوس کردن آن، بسته به میزان پوسیدگی انجام دهید).

دوام این ماده چقدر است؟ سیلانت

بسته به تکنیک های مورد استفاده، درزگیرها می توانند از 3 تا 10 سال یا بیشتر عمر کنند.

چگونه از درزگیرهای خود مراقبت کنم؟

مراقبت از سیلانت های دندانی آسان است و می توان آنها را به طور معمول مسواک زد و نخ دندان کشید. از یک مسواک با موهای نرم و یک خمیر دندان با استفاده از یک ماده معدنی مجدد مانند هیدروکسی آپاتیت استفاده کنید.

آنها ممکن است با رژیم های غذایی سرشار از انواع توت ها، قهوه، چای و شراب قرمز رنگ شوند. اگر غذاهای چسبناک، صمغی و جویدنی می خورید، درزگیرها ممکن است« پاک کنند».

آیا سیلانت های دندان کار می کنند؟

آیا از ایجاد حفره جلوگیری می کنند؟ بله، سیلانت ها در صورت قرار دادن کامل و در زمان مناسب از ایجاد حفره (پوسیدگی دندان) جلوگیری می کنند.

بیشتر تحقیقات نشان می دهد که سیلانت ها حفره ها را کاهش می دهند، اما پیگیری های طولانی مدت بیشتری مورد نیاز است.

در بررسی کاکرین در سال 2017، محققان بیان کردند که «سیلانت‌های مبتنی بر رزین که روی سطوح اکلوزال دندان‌های آسیاب دائمی اعمال می‌شوند، در مقایسه با بدون سیلانت، پوسیدگی را کاهش می‌دهند».

با این حال، آزمایی هایی با زمان های طولانی پیگیری برای تحقیق در مورد اثربخشی روش های آب بندی مربوط به سطوح مختلف شیوع پوسیدگی مورد نیاز است.

CDC (مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری) در یک مطالعه در سال 2016 دریافت که “کودکان بدون سیلانت در مقایسه با کودکانی که سیلانت دارند، تقریباً سه برابر بیشتر حفره های دندان های آسیاب اول دائمی دارند”.

همان مطالعه بیان کرد که می توانند از 80 درصد حفره های دندان های آسیاب دائمی (جایی که 10/9 حفره ایجاد می شود) جلوگیری کنند.

این مطالعه برای الگوهای غذایی، عادات بهداشتی دندان، یا سطح مراقبت از دندان در طول مدت زمان مشابه کنترلی نداشت. فقط برای جنس، نژاد/قومیت، درآمد خانواده و بالاترین سطح تحصیلات توسط سرپرست خانوار کنترل می شد.

چرا این مهم است؟ این امکان وجود دارد که متغیرهای مخدوش کننده مانند رژیم غذایی، ویزیت های دندانپزشکی، یا عادات بهداشتی دندان ممکن است به طور مصنوعی این اعداد را افزایش داده باشند.

به عنوان مثال، کودکانی که سیلانت های دندانی دریافت کرده اند ممکن است بیشتر به دندانپزشک مراجعه کرده باشند، مسواک زده باشند و نخ دندان کشیده باشند.

آنها ممکن است همان کودکانی باشند که غذاهای شیرین یا بسیار اسیدی نمی خورند، که بر تشکیل حفره تأثیر می گذارد.

اینستاگرام دندانپزشکی

5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up