روکش دندان چیست؟


روکش دندان یک روش زیبایی‌ است که در آن یک لایه نازک از موادی مانند پورسلن یا رزین کامپوزیت بر روی سطح دندان قرار میگیرد. این روش برای تغییر شکل، اندازه، رنگ  و حتی درمان برخی مشکلات دندانی مانند شکستگی دندان یا پوسیدگی دندان استفاده می شود.

برای انجام این روش، ابتدا سطح دندان تیز شده و سپس یک قالب از دندان تهیه میشود تا بتوان روکش را با اندازه و شکل مناسب تهیه کرد. سپس موادی مانند رزین کامپوزیت بر روی سطح دندان قرار و با استفاده از لایت به دندان چسبیده و به شکلی مناسب شکل گیرد. رنگ و شکل روکش به صورتی طراحی میشود که با دندان‌های طبیعی شما هماهنگ باشد.

روکش دندان

روکش  دندان پوسته های توخالی هستند که به خوبی روی دندان شما قرار میگیرند، همانطور که کلاه روی سر شما قرار میگیرد. روکش های دندانی یک روش درمانی است که توسط دندانپزشک شما تهیه شده و سپس برای بازیابی شکل و اندازه دندان یا به دلایل زیبایی برای بهبود ظاهر دندان های شما به صورت دستی ساخته میشود.

آنها گاهی اوقات به عنوان کلاهک های دندانی شناخته و هر قسمت از دندان را در بالای خط لثه می پوشانند. روکش را میتوان از مواد مختلفی از جمله فلز و یا سرامیک ساخته میشود.

به طور کلی، روکش‌ها معمولاً روی دندان‌ قرار میگیرند که هنگام لبخند زدن قابل مشاهده هستند. آنها یک راه عالی برای بهبود ظاهر دندان ها و ایجاد لبخندی طبیعی به شما هستند.

روکش PFM

روکش‌های فلزی قوی و بادوام هستند و برای ترمیم دندان‌های پشتی گزینه مناسبی هستند و همچنین میتوانند بهتر از سایر روکش‌ها در مقابل نیروهای گاز گرفتن و جویدن مقاومت کنند.

با این حال، روکش‌های فلزی مانند دیگر انواع روکش‌های دندانی طبیعی نیستند، بنابراین معمولاً فقط برای دندان‌های عقب استفاده میشوند. تفاوت ایمپلنت با روکش

بزرگترین عیب این نوع روکش دندان این است که هسته فلزی آن میتواند باعث ایجاد ظاهر خاکستری در خط لثه شما شود. لثه ها به طور طبیعی با گذشت زمان عقب می نشینند و این فلز را نشان میدهد.

با این حال، روکش های دندانی با چسب GC مزایای زیادی دارند. آنها قوی و بادوام هستند و میتوانند با رنگ دندان های طبیعی شما مطابقت داشته باشند و با مراقبت مناسب می توانند سال ها دوام بیاورند.

اگرچه آنها طبیعی‌ تر از روکش‌های فلزی دندان به نظر می‌ رسند، اما به دلیل وجود هسته فلزی، نور نمیتواند از آنها عبور کند، بنابراین ممکن است نسبت به دندان‌های طبیعی شما مات تر به نظر برسند.

روکش زیرکونیا

زیرکونیا فلزی سفید رنگ است که ظاهری شبیه به دندان دارد. این روکش از محبوبیت ویژه‌ ای برخوردار است، زیرا بسیاری از مزایای مشابه روکش‌های PFM را ارائه میکند، اما جذابیت زیبایی بیشتری دارد.

در نتیجه، روکش زیرکونیا اغلب برای ترمیم دندان های جلویی یا بهبود ظاهر لبخند استفاده میشود. علاوه بر این، زیرکونیا ضد حساسیت است و آن را برای افراد مبتلا به آلرژی یا حساسیت انتخابی بی خطر است.

بر خلاف روکش های PFM، که گاهی اوقات آن خط فلزی قابل مشاهده را در امتداد خط لثه باقی میگذارند اما روکش های زیرکونیا لبخندی طبیعی تر میدهند.

این روکش ها واقعی ترین ظاهر را ارائه میدهند، زیرا به نور اجازه میدهد از دندان های طبیعی شما عبور کند.

این باعث می شود که آنها برای دندان های جلویی یا هر دندان قابل مشاهده ای که نیاز به ترمیم دارند، گزینه ای عالی باشند. علاوه بر این، پرسلن ماده ای بسیار قوی و بادوام است که می تواند در برابر نیروهای جویدن و گاز گرفتن روزانه مقاومت کند.

اگر می خواهید راه حلی با ظاهر طبیعی و طولانی مدت برای مشکلات دندانی خود داشته باشید، روکش های زیرکونیا بهترین گزینه میباشند.

روش ساختن روکش دندان چیست؟

دندان شما برای افزایش طول عمر خود به روکش نیاز دارد. دندانپزشک شما دو آزمایش روی این دندان انجام خواهد داد. در مرحله اول، از دندان رادیوگرافی می گیرند تا بررسی کنند که آیا ریشه سالم است و میتواند از تاج حمایت کند.

ثانیاً، دندان را آزمایش میکنند تا مطمئن شوند که دندان سالم است. ساخت روکش دندان به دو نوبت تقسیم میشود، مرحله آماده سازی و سپس مرحله اتصال.

احتمالاً برای آماده سازی به بی حسی موضعی نیاز خواهید داشت مگر اینکه دندان شما درمان ریشه داشته باشد. بعد از اینکه دندان شما بی حس شد، دندانپزشک اندازه دندان را کاهش می دهد و آن را متناسب با تاج شکل می دهد.

سپس آن‌ها قالب‌ها یا اسکن‌های دیجیتالی را می‌گیرند، که آنها را برای تکنسین آزمایشگاه می‌فرستند. در نهایت، آنها یک تاج موقت را برای ده روز آینده یا بیشتر تا زمان مراجعه به کلینیک قرار میدهند.

وقتی شما مراجعه کردید تاج موقت برداشته و سپس دندانپزشک تاج دائمی روی دندان شما را امتحان می کند و بررسی می کند که به خوبی بر روی دندان شما قرار دارد.

تاج پستی چیست؟

گاهی اوقات ممکن است ساختار دندان کافی برای قرار دادن روکش نداشته باشید. تاج پستی یک ترمیم دندان است که زمانی استفاده میشود که ساختار دندان شکسته یا به شدت پوسیده شده باشد و تاج نیاز به حمایت بیشتری داشته باشد.

پست قبل از اینکه روکش در جای خود چسبیده  شود در دندان قرار می گیرد. نوع تاج پستی که شما نیاز دارید به محل دندان و مقدار ساختار دندانی که باقی مانده است بستگی دارد.

این عمل معمولاً تحت بی حسی موضعی انجام می شود که باعث بی حس شدن ناحیه اطراف دندان میشود. ابتدا دندانپزشک شما آسیب وارده به دندان شما را ارزیابی می کند و تصمیم می گیرد که آیا یک پست بهترین راه برای ترمیم آن است یا خیر.

هنگامی که پوسیدگی برداشته شد، دندانپزشک شما قبل از قرار دادن پست، داخل کانال ریشه را تمیز میکند. پایه معمولاً از فلز ساخته شده است و در ریشه دندان قرار می گیرد تا به عنوان یک پایه نگهدارنده عمل کند.

چگونه از روکش دندان مراقبت کنیم؟


در حالی که روکش به اندازه دندان طبیعی قوی نیست، اما با مراقبت مناسب سال ها دوام می آورد. برای جلوگیری از تحلیل لثه و پوسیدگی باید روکش های دندان را درست مانند دندان های طبیعی خود مسواک بزنید و نخ دندان بکشید.

تاج های فلزی نیز ممکن است نیاز به مراقبت ویژه ای داشته باشند تا لکه نشوند. به طور کلی، روکش های دندان را می توان مانند هر دندان دیگری درمان کرد.

اطمینان حاصل کنید که روکش های دندان خود را دو بار در روز مسواک می زنید. علاوه بر این، باید بین تاج ها را نیز با نخ دندان یا برس های بین دندانی تمیز کنید.

روکش دندان چیست

هزینه روکش دندان

هزینه روکش دندان بستگی به نوع آن دارد. روکش PFM در کلینیک زیبایی آتن 3/5 میلیون تومان و روکش زیرکونیا 4/5 میلیون تومان میباشد.

هزینه روکش های فلزی به طور کلی بسیار کمتر از هزینه روکش های چینی است. علاوه بر این، برخی موارد نیاز به آماده سازی هسته دندان ها قبل از قرار دادن روکش دارند.

گاهی اوقات، متخصصان دندانپزشکی ممکن است به جراحی لثه یا جراحی جزئی لثه نیاز داشته باشند که در آن قسمت‌هایی از بافت لثه از دهان بریده میشود.

مشکلات احتمالی روکش

هنگامی که از روکش دندان استفاده میکنید، مراقبت از آن بسیار مهم است تا حد امکان دوام داشته باشد. با این حال، برخی از مشکلات احتمالی ممکن است با روکش های دندان رخ دهد که باید از آنها آگاه باشید.

  • تحلیل لثه

دندان های ما با افزایش سن تغییر میکنند. علاوه بر طولانی شدن حاشیه تاج های دندان می تواند در خط لثه ظاهر شود. این به دلیل تحلیل رفتن لثه است، یک بیماری شایع که در طول زمان رخ می دهد.

در حالی که این ممکن است برای برخی از روکش‌ها مشکل اصلی نباشد، اما برای روکش فلزی چسبانده شده مشکل‌ ساز است.

این به این دلیل است که خط لثه در این ناحیه فلزی به نظر میرسد. خوشبختانه میتوان اقداماتی را برای جلوگیری یا کاهش تحلیل لثه انجام داد.

به عنوان مثال، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم می تواند به حفظ سلامت لثه ها و جلوگیری از تحلیل آن بیشتر کمک کند.

علاوه بر این، معاینات منظم دندانپزشکی برای مراقبت از سلامت لثه ضروری است. اگر در مورد تحلیل لثه نگران هستید، با دندانپزشک خود صحبت کنید.

  • از دست دادن عمر دندان

هنگامی که روکش دندان قرار میگیرد، دندان با برداشتن مقداری از مینای خارجی آماده میشود. در برخی موارد، این میتواند منجر به از دست دادن خون رسانی به دندان شود که در نهایت می تواند منجر به مرگ دندان شود.

در حالی که این نسبتاً نادر است، چیزی است که ممکن است رخ دهد. اگر دندان بمیرد، ممکن است در نهایت نیاز به درمان ریشه یا حتی برداشتن آن داشته باشد.

با این حال، با مراقبت های دندانی مناسب بیشتر دندان هایی که روکش های دندان قرار داده شده اند، تا سال ها به عملکرد خوب خود ادامه میدهند.

  • شل شدن روکش دندان

روکش های دندان روشی موثر برای ترمیم دندان آسیب دیده هستند. با این حال، با گذشت زمان ممکن است شل شده و بیفتند. این بیشتر برای تاج های پست رایج است.

در برخی موارد، تاج ممکن است فقط نیاز به سفت کردن داشته باشد. با این حال، اگر تاج دندان به شدت آسیب دیده باشد، ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد.

ماندگاری روکش دندان

طول عمر روکش دندان به عوامل بسیاری از جمله مواد مورد استفاده، محل قرارگیری دندان و عادات بهداشت دهان و دندان بیمار بستگی دارد. به طور کلی، روکش‌های دندانی واقع در پشت دهان بیشتر از روکش‌های جلویی دوام می‌آورند، زیرا احتمال ساییدگی و شکستن آن‌ها کمتر است.

بیمارانی که با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم به خوبی از دندان ها و لثه های خود مراقبت میکنند، میتوانند روکش های دندانی آنها بیشتر از کسانی که این کار را نمیکنند، دوام بیاورند.

با مراقبت مناسب، اکثر روکش های دندانی عملکرد و زیبایی چندین ساله را ارائه می دهند.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه. Leave new

  • میترا اسدی
    2023-09-30

    سلام.شما روکش تمام سرامیکی انجام میدین؟
    بعد عصب کشی روکش باید کرد دیگه؟

    پاسخ
    • آتن
      2023-09-30

      با سلام
      بله ما روکش تمام سرامیک انجام میدهیم و شما بلافاصله بعد از عصب کشی روکش باید انجام بدین.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up