درمان جوش چرکی


جوش چرکی یا آکنه از جمله مشکلات پوستی شایع است که معمولاً در دوران نوجوانی شروع میشود. ممکن است در سنین بالاتر نیز ادامه یابد. جوش چرکی بیشتر در نواحی پوستی با غدد چربی بیشتری مانند صورت، گردن، شانه‌، پشت و سینه‌ها شایع است. برای درمان جوش چرکی، ابتدا باید علت آن مشخص شود.

در بسیاری از موارد، جوش چرکی یا آکنه به دلیل افزایش ترشح هورمونی، استفاده از محصولات پوستی ناسالم، تغذیه نامناسب، استرس و نگرانی، عدم رعایت بهداشت پوستی است. بنابراین، رعایت بهداشت پوستی و اصلاح رفتارهای غذایی و زندگی، درمان جوش چرکی را تسهیل میکند. درمان جوش چرکی میتواند شامل استفاده از محصولات پوستی، داروهای موضعی روش های لیزری، روش های جراحی و غیره باشد.

درمان جوش چرکی

جوش چرکی یا همان آکنه یک نگرانی رایج در مراقبت از پوست است که نوجوانان تا بزرگسالان را تحت تأثیر قرار میدهد. این جوش ها نه تنها  زخم های جسمی به جا میگذارند، بلکه عزت نفس و اعتماد به نفس فرد را نیز کاهش میدهد.

تفاوت های مهمی بین انواع مختلف جوش چرکی  و نحوه درمان هر یک وجود دارد. در اینجا راهنمای نهایی ما برای همه چیزهایی است که باید در مورد آکنه بدانید از نوع آکنه تا نحوه درمان آن

دلایل شایع جوش چرکی

جوش چرکی نتیجه مسدود شدن منافذ پوست با چربی، سلول‌های مرده پوست و باکتری‌ها است که محیط مناسبی را برای ایجاد جوش‌ها ایجاد میکند. جوش‌ها میتوانند به دلایل مختلفی از جمله تغییرات هورمونی، عوامل محیطی، ژنتیک و رژیم غذایی (تا حدی) ایجاد شوند.

درک عواملی که باعث ایجاد جوش های شما میشود، کلید درمان آکنه و کنترل مجدد پوست شما است. استرس و نگرانی ممکن است باعث افزایش سطح هورمون‌های استرسی شود که ممکن است باعث بوجود آمدن جوش‌ها شوند.

در هر صورت، هرگز نباید از فشار دادن جوش‌ها، استفاده از محصولات پوستی ناسالم و مصرف داروهای بدون نظر پزشک استفاده کنید. با رعایت بهداشت پوستی، تغذیه سالم و مشاوره با پزشک پوست، میتواند به کاهش بوجود آمدن جوش‌ها کمک کند.

انواع جوش چرکی

آکنه میتواند خود را به طریق مختلف نشان دهد. برای درمان موثر آن، ابتدا باید بدانید که چه شکلی از جوش چرکی را دارید.

  1. خفیف غیر التهابی: معمولاً به عنوان جوش های سر سیاه و سر سفید شناخته میشود. این نوع آکنه لکه های سطحی هستند که بدون قرمزی، تورم یا حساسیت در پوست ظاهر میشوند.
  2. شدید التهابی: این نوع جوش ها زمانی رخ می دهد که باکتری در داخل منافذ مسدود شده رشد کرده باشد. این منجر به علائم ناراحت کننده مانند تورم، حساسیت و قرمزی میشود.

جوش سفید انواع آکنه

این جوش سفید در نتیجه انسداد مجاری غدد چربی است که موجب ایجاد یک چرک کوچک سفید رنگ میشود.

جوش سیاه

این جوش سیاه در نتیجه اکسیداسیون چربی های انسداد شده در مجاری غدد چربی است که موجب ایجاد یک چرک سیاه رنگ میشود.

جوش قرمز

جوش قرمز یا همان (papules) لکه های برجسته و حساسی هستند که جامد هستند. آنها توسط محرک هایی مانند اسکراب های لایه برداری خشن، آرایش های سنگین و حتی عطرها ایجاد میشوند.

جوش تحت پوستی

(pustules) جوش تحت پوستی این نوع آکنه معمولاً ملتهب و دارای مرکز پر از چرک به دلیل عفونت است. جوش تحت پوستی در مناطقی که بسیار چرب هستند بیشتر رخ می دهد زیرا رشد باکتری ها آسان تر است.

جوش سیست

سیست ها  (cysts) لکه های دردناک و متورم هستند که در عمق پوست ایجاد میشوند. آنها زمانی ایجاد میشوند که ترکیبی از باکتری ها و سلول های مرده پوست منافذ را مسدود کنند و بیشتر در نوجوانان و بزرگسالان با عدم تعادل هورمونی دیده می شود.

نحوه درمان جوش چرکی

صبح و شب صورت خود را بشویید و مطمئن شوید که تمام آرایش را از صورت خود پاک کرده اید. سعی کنید صبح ها از یک پاک کننده کامل و در شب از یک اسکراب لایه بردار ملایم استفاده کنید. مرطوب کننده، آرایش و ضد آفتاب «بدون روغن» را انتخاب کنید.

جوش های خود را فشار ندهید و همانطور که میدانید این باعث بدتر شدن آنها میشود! بیرون زدن جوش های شما میکروب ها را بیشتر به زیر پوست شما فشار میدهد و میتواند باعث قرمزی بیشتر، درد و حتی عفونت بد شود.

روبالشی خود را هر روز عوض کنید تا از انتقال باکتری به صورتتان جلوگیری کنید. برای جوش های چرکی شدیدتر توصیه‌های بالا به سادگی از بین نمی‌روند، درمان‌های موثر زیبایی شناختی در دسترس هستند.

استفاده از محصولات پوستی مناسب برای شستشو و مراقبت از پوست میتواند به کاهش جوش چرکی کمک کند. بهتر است از محصولاتی که حاوی اسید سالیسیلیک، پروکسید بنزوئیل، یا روغن درخت چای هستند، استفاده کنید.

نور درمانی آبی LED  با از بین بردن باکتری های مولد آکنه که روی پوست زندگی میکنند، برای هدف قرار دادن و بهبود آکنه های التهابی موثر عمل میکند و این درمان بدون درد و غیر تهاجمی است.

در صورتی که جوش‌های چرکی شما شدید هستند، از خدمات پاکسازی صورت استفاده کنید. درمان لیزری هم میتواند برای کاهش جوش‌های چرکی مؤثر باشد، اما باید توسط یک متخصص پوست انجام شود.

از مبارزه با آکنه و مراقبت از پوست خود نترسید. کارشناسان مجرب پوست ما مشاوره رایگان ارائه می دهند تا بتوانید نگرانی های خود را مطرح کنید و بهترین راه حل را برای خود بیابید.

5/5 - (4 امتیاز)

2 دیدگاه. Leave new

  • سارا خرسندی
    2023-08-10

    سلام.شما مزوی پوست مخصوص رفع جوش هم انجام میدین؟

    پاسخ
    • آتن
      2023-08-10

      سلام بله کلینیک آتن مزوی پوست هم انجام میدهد.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up