اثرات سیگار روی دندان


سیگار دارای اثرات مخرب بسیاری بر روی دندان‌ها دارد که باعث ضعف عروق خونی در بافت‌ های دهان و لثه می‌شود و منجر به کاهش جریان خون و تامین کمتر کلسیم و مواد معدنی به لثه و استخوان میشود. مواد شیمیایی موجود در دخانیات باعث تغییر رنگ و سیاه شدن و زردی دندان ها میشوند و سیگار باعث تحریک لثه خونریزی آنها میشود.

حتی سیگار باعث کاهش ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه میشود. در کل، سیگار دارای اثرات مخرب بسیاری بر روی دندان‌ها است و برای حفظ سلامت دهان و دندان‌های خود بهتر است از سیگار خودداری کنید.

شما بار ها از دوستان شنیده اید که باید سیگار را ترک کنید. از نزدیک‌ ترین افراد به شما گرفته تا دکتری که سالی یک‌ بار به آن مراجعه می‌کنید، همه آن‌ها در مورد اثرات مضر سیگار به شما گفته‌اند.

تاثیر سیگار بر دندان

تاثیر سیگار بر دندان

استفاده از سیگار و دخانیات تأثیرات مخربی بر سلامت عمومی بدن دارد که یکی از مهم‌ترین این تأثیرات، آسیب به سلامت دهان و دندان‌ها است. سیگار می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌ها، پوسیدگی، بیماری‌های لثه و حتی از دست دادن دندان‌ها شود.

آنچه کمتر مورد بحث قرار می گیرد تأثیر سیگار بر سلامت دهان و دندان شما است. درست است که لبخند زیبا با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک حفظ میشود. اثرات سیگار روی دندان بسیار است، بیش از همه شما ارزش تلاش برای ترک سیگار را دارید چون سلامتی برای شما برای ما مهم است.

تغییر رنگ دندان‌ها بر اثر سیگار

وقتی سیگار می کشید، مینای دندان شما سریعتر از آنچه باید خشک می شود و فرسوده می شود. پیری زودرس ساختار دندان منجر به زردی ذاتی می شود.

علت تغییر رنگ

نیکوتین و قطران موجود در سیگار باعث رسوب روی سطح دندان‌ها می‌شوند و به مرور زمان دندان‌ها را به رنگ زرد یا قهوه‌ای تغییر می‌دهند. این تغییر رنگ بیشتر در دندان‌های جلویی که بیشتر در معرض دود سیگار هستند، دیده می‌شود.

نوع لکه‌ها

لکه‌های ناشی از سیگار دو نوع هستند: لکه‌های سطحی که با تمیز کردن منظم دندان‌ها و استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده کاهش می‌یابند و لکه‌های عمیق که نیاز به مداخله دندانپزشکی دارند. لکه های درونی زمانی ایجاد می شوند که قسمت داخلی دندان (عاج) زرد شود.

این می تواند به دلیل ضربه به دندان های شما در کودکی، مصرف بیش از حد فلوراید و آنتی بیوتیک های خاص باشد. شما میتوانید با رژیم غذایی به سلامت دندان و کاهش اثرات سیگار روی دندان برسید.

راه‌های جلوگیری از تغییر رنگ

برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان‌ها، علاوه بر ترک سیگار، می‌توان از مسواک زدن منظم، استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده و مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها استفاده کرد.

پوسیدگی دندان‌ها و سیگار

سیگار با کاهش جریان خون به لثه‌ها و کاهش تولید بزاق، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها فراهم می‌کند. این باکتری‌ها با تولید اسید، مینای دندان را تخریب کرده و منجر به پوسیدگی می‌شوند.

حفره ها به دلیل عوامل مختلفی از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و قند ایجاد میشوند. وجود حفره ها نیز با استفاده از نیکوتین مرتبط است. مطالعات نشان داده اند که نیکوتین رشد باکتری را افزایش میدهد، بنابراین به پوسیدگی دندان کمک می کند.

نشانه‌های پوسیدگی

یکی دیگر از اثرات سیگار روی دندان نشانه‌های پوسیدگی دندان شامل درد دندان، حساسیت به دماهای سرد و گرم و وجود لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه روی دندان‌ها است. در مراحل پیشرفته‌تر، ممکن است دندان شکسته یا ترک خورده نیز شود.

روش‌های درمان پوسیدگی دندان

برای درمان پیشگیری پوسیدگی دندان‌ها، باید به دندانپزشک مراجعه کرد. درمان‌های متداول شامل پر کردن دندان، روکش کردن و در موارد شدیدتر، عصب کشی دندان است.

بیماری‌های لثه و اثرات سیگار

تنباکو بزرگترین عامل خطر برای بیماری لثه (پریودنتال) است. فضای بین لثه و دندان به اندازه ای بزرگ می شود که باکتری ها جمع شوند و باعث پوسیدگی گسترده شوند. این منجر به افزایش تحرک می شود، که ممکن است زمانی که دندان های شما بیش از حد لازم در حفره خود حرکت می کنند متوجه آن شوید و حتی ممکن است باعث افتادن دندان های شما شود.

التهاب لثه

سیگار باعث التهاب لثه‌ها می‌شود که با نشانه‌هایی مثل خونریزی هنگام مسواک زدن و تورم لثه‌ها همراه است. التهاب لثه می‌تواند به مراحل پیشرفته‌تری مانند پریودنتیت منجر شود.

پریودنتیت

پریودنتیت یک بیماری لثه است که منجر به تخریب استخوان حمایت‌کننده دندان‌ها می‌شود. اگر این بیماری درمان نشود، می‌تواند به از دست دادن دندان‌ها منجر شود.

پیشگیری و درمان بیماری‌های لثه

پیشگیری از بیماری‌های لثه شامل رعایت بهداشت دهان و دندان، استفاده از نخ دندان و دهانشویه‌های ضد باکتری و مراجعه منظم به دندانپزشک است. در صورت بروز بیماری، درمان‌های دندانپزشکی شامل تمیز کردن عمیق لثه‌ها و در موارد شدیدتر، جراحی لثه است.

بوی بد دهان و سیگار

خطر سیگار کشیدن برای دندان ها دهان شما را خشک می کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود. بزاق برای شستن تمام مواد زائد، سلول‌های مرده و پلاک‌هایی که به طور منظم تجمع می‌کنند، مورد نیاز است. علاوه بر این، همانطور که در بالا ذکر کردیم، سیگار کشیدن منجر به بیماری لثه نیز می شود.

اثرات سیگار روی دندان

علت بوی بد دهان

بوی بد دهان یکی از مشکلات رایج در افراد سیگاری است. این بو ناشی از مواد شیمیایی موجود در سیگار، کاهش تولید بزاق و رشد باکتری‌های مضر در دهان است.

روش‌های کاهش بوی بد دهان

برای کاهش بوی بد دهان، علاوه بر ترک سیگار، می‌توان از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم، استفاده از دهانشویه‌های ضد باکتری و مصرف آب کافی برای حفظ رطوبت دهان استفاده کرد.

کاهش اثرات سیگار روی دندان‌ها

ترک سیگار مهم‌ترین قدم برای کاهش اثرات سیگار روی دندان است. برنامه‌های ترک سیگار، مشاوره و استفاده از محصولات جایگزین نیکوتین می‌توانند به افراد در ترک سیگار کمک کنند. مراجعه منظم به دندانپزشک برای تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها و بررسی مشکلات دهان و دندان می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کند.

علائم ترک سیگار

این علائم می تواند هفته ها تا ماه ها طول بکشد و هفته اول همیشه سخت ترین است. با این حال، این موارد به مرور زمان محو خواهند شد و مزایای بلندمدت مورد بحث در بالا ارزش آن را دارد.

نیکوتین موجود در سیگار باعث آزاد شدن گلوکز (قند) در خون میشود. هنگامی که سیگار را ترک می کنید، بدن شما افت گلوکز خون را تجربه می کند، که می تواند شما را به غذاهایی که دارای قند، کربوهیدرات و چربی بالایی هستند هوس کند که باعث افزایش وزن میشود.

افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار افسردگی می شوند. نیکوتین به گیرنده های خاصی در مغز شما متصل می شود که دوپامین، هورمون های احساس خوب را آزاد میکنند.

هنگامی که سیگار را ترک می کنید، دوپامین کمتری نسبت به آنچه قبلاً بدن شما به آن عادت کرده بود ترشح می شود و باعث می شود احساس غمگینی، اضطراب و تحریک پذیری داشته باشید.

افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان

75 تا 90 درصد افرادی که به سرطان دهان مبتلا شده اند، مصرف کننده دخانیات بوده اند. در مطالعه‌ای که توسط انجمن سرطان آمریکا انجام شد، مردان سیگاری ۲۸ برابر بیشتر از مردانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان بودند. زنان سیگاری 6 برابر بیشتر از زنانی که سیگار نمی کشند، در معرض ابتلا به سرطان دهان بودند.


نکته: میزان شکست ایمپلنت برای کسانی که سیگار می کشند به طور قابل توجهی بیشتر از کسانی است که سیگار نمی کشند. شکست در 6.5٪ تا 20٪ موارد اتفاق می افتد. به همین دلیل، برخی از دندانپزشکان حتی یک ایمپلنت قرار نمی دهند مگر اینکه شما متعهد به ترک سیگار باشید.


سوالات متداول

آیا سیگار باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شود؟ بله، نیکوتین و قطران موجود در سیگار باعث تغییر رنگ دندان‌ها به زرد یا قهوه‌ای می‌شود.

چگونه می‌توانم از تغییر رنگ دندان‌هایم جلوگیری کنم؟ با ترک سیگار، مسواک زدن منظم، استفاده از خمیردندان‌های سفیدکننده و مراجعه به دندانپزشک برای تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها می‌توان از تغییر رنگ جلوگیری کرد.

سیگار چگونه باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود؟ سیگار با کاهش تولید بزاق و ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری‌ها باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

آیا سیگار باعث بیماری‌های لثه می‌شود؟ بله، سیگار با کاهش جریان خون به لثه‌ها و ضعف سیستم ایمنی بدن باعث بیماری‌های لثه مانند التهاب لثه و پریودنتیت می‌شود.

وقتی سیگار را ترک می کنید چه اتفاقی می افتد؟ ترک سیگار بعد از هفته ها، ماه ها یا سال ها کار ساده ای نیست و ممکن است به دلیل اثرات ترک نیکوتین در ترک سیگار تردید داشته باشید. حتی ممکن است ادامه سیگار کشیدن را تأیید کنید زیرا معتقدید این آسیب قبلاً وارد شده است.

نتیجه گیری

در این مقاله اثرات سیگار روی دندان را به طور کامل برای شما شرح دادیم. شما با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی آتن میتوانید از مشاوره رایگان بهره مند شوید و اثرات سیگار روی دندان را از بین ببرید و به سلامت دندان های خود برسید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up