نحوه لایه بندی مواد مراقبت از پوست


ترتیب استفاده از محصولات مراقبت از پوست به طور مستقیم با نحوه جذب پوست شما مرتبط است. مراقبت از پوست خود را از نازک ترین به ضخیم ترین استفاده کنید. این بدان معناست که محصولات مایع مانند تونر ها و سرم‌ ها، در درجه اول قرار میگیرند و محصولات حاوی روغن در آخر استفاده می شوند.

به طور کلی ابتدا از محصولاتی با موادی که برای نفوذ به پوست مهم تر هستند (مانند آنتی اکسیدان های موجود در سرم ها) استفاده کنید و با محصولاتی که باید روی پوست قرار گیرند، استفاده کنید.

نحوه لایه بندی مواد مراقبت از پوست

ترکیب بسیاری از مواد می تواند یک دستور العمل برای پوست ایجاد کند. مخلوط کردن برخی از مواد فعال می تواند سد پوستی را به خطر بیندازد و شما را به سمت مسیر ناراحت کننده التهاب، تحریک و کم آبی سوق دهد.

اما چگونه می دانید که چه چیزی شریک مراقبت از پوست ایده‌آل است؟ در اینجا ما به شما نکاتی را در مورد هماهنگ سازی مراقبت از پوست ارائه می دهیم.

مراحل لایه بندی برای مراقبت از پوست

  • پاک کننده

یک پاک کننده را انتخاب کنید که دارای pH متعادل و فاقد سولفات، صابون و مواد شوینده (مانند پاک کننده آنتی اکسیدان) باشد، که میتواند چربی طبیعی پوست را از بین ببرد و احساس تمیزی را ایجاد کند.

  • تونر

یک تونر برای بازگرداندن pH پوست، حذف باقی مانده آب و بازسازی پوست استفاده کنید. قوام آب مانند تونر به سرعت نفوذ میکند و پوست شما را برای بقیه رژیم شما آماده می کند.

  • استفاده از سرم

سرم ها حاوی مواد فعالی هستند که نگرانی های خاصی را هدف قرار میدهند. برای بهترین نفوذ، زمانی که پوست هنوز کمی از تونر مرطوب است، استفاده کنید.

  • مراقبت از چشم

همانطور که ممکن است بدانید، پوست اطراف چشم شما نازک ترین پوست بدن شما است، به این معنی که چشمان شما به راحتی می توانند علائم سیاهی و کیسه ها را نشان دهند. پس از جذب سرم، روی چشم تمرکز کنید.

  • مرطوب کننده یا روغن صورت

صورت خود را با یک مرطوب کننده بپوشانید. مرطوب کننده ها معمولاً قوام بیشتری دارند زیرا به گونه‌ ای طراحی شده اند که کند تر از سایر محصولات شما جذب میشوند. این به حفظ رطوبت و محافظت از پوست شما کمک میکند.

  • درمان لکه

وقتی نوبت به درمان های نقطه ای می رسد شما دو گزینه دارید. ابتدا آن را مرطوب کنید، از ناحیه مورد نظر خودداری کنید، سپس لکه گیری کنید. یا ابتدا لکه‌ های پوستی را درمان کنید و یک لایه مرطوب‌کننده ملایم روی ناحیه آسیب‌ دیده اضافه کنید.

  • ضد آفتاب

در نهایت، فراموش نکنیم که از پوست خود در برابر نور خورشید (هر روز، در تمام طول سال) محافظت کنیم. استفاده از کرم ضد آفتاب باید آخرین و آخرین مرحله در روتین مراقبت از پوست شما باشد.

رتینول، AHA و BHA

رتینول یک عنصر میباشد که گردش سلولی پوست و کلاژن را تقویت می کند، از جدا شدن سلول های مرده پوست حمایت می کند و با فعالیت رادیکال های آزاد برای جلوگیری از آسیب سلولی مبارزه می کند. رتینول از مشتقات ویتامین A و پیش ساز طبیعی رتینوئیک اسید است. پس از جذب آن در پوست، رتینول به اسید رتینوئیک تبدیل می شود که شکل فعال ویتامین A است، بنابراین پوست می تواند از مزایای آن بهره مند شود.

در نحوه لایه بندی مواد مراقبت از پوست AHA به معنای ترکیبات محلول در آب نیز شناخته می شوند. این یعنی بیشتر روی سطح پوست تاثیر می گذارند و به رفع خطوط ریز، چین‌ و چروک‌ ها و آسیب های ناشی از تابش مستقیم نور خورشید کمک میکنند. BHA به معنای ترکیبات محلول در روغن میباشند و در عمق پوست نفوذ کمک میکنند.

در حقیقت، رتینول زمانی که با برخی از مواد تشکیل دهنده از جمله اسیدهای لایه بردار مانند AHA و BHA که مانند رتینول باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست می شود، می تواند باعث ایجاد حساسیت شود. با استفاده از این مواد در همان عصر (شما نباید از هر کدام  را در صبح استفاده کنید)، در معرض خطر تضعیف سد پوستی هستید که می تواند به صورت قرمزی، احساس سفت شدن و کم آبی ظاهر شود.

ما توصیه می کنیم برای نحوه لایه بندی مواد مراقبت از پوست از این مواد فعال در شب های متناوب استفاده کنید یا حتی اگر پوست شما حساس تر است، هفته های متناوب استفاده کنید. قابل توجه است که PHA ها (اسیدهای پلی هیدروکسی) از این قاعده مستثنی هستند، زیرا آنها یک AHA ملایم تر هستند که هم پوست را لایه برداری می کند و هم به عنوان یک مرطوب کننده عمل می کند.

رتینول و ویتامین C

لایه بندی مواد مراقبت از پوست، رتینول و ویتامین C دو ماده فعال نیروگاهی هستند که خواص شگفت‌ انگیز تقویت‌ کننده پوست دارند، اما وقتی لایه ها روی هم قرار بگیرند می توانند منجر به تحریک پوست شوند. از آنجایی که استفاده از رتینول نیاز به سازگاری دارد و ممکن است برای برخی آزاردهنده باشد، نباید همزمان با ویتامین C از آن استفاده کرد.

صبح ها از ویتامین C برای SPF (محافظت ضدآفتاب در برابر نور خورشید) استفاده کنید، زیرا SPF از پوست در برابر اشعه‌های UV محافظت می کند، در حالی که ویتامین C با آسیب رادیکال های آزاد ناشی از قرار گرفتن در معرض UV مقابله می کند. سپس شب ها از رتینول برای حمایت از فرآیند های طبیعی ترمیم و تکثیر سلولی پوست که در هنگام خواب رخ می دهد، استفاده کنید.

بیشتر بدانید : مراقبت از پوست با ویتامین C

گزینه دیگر تغییر به رتینیل پالمیتات است، استر رتینول و اسید پالمتیک یک اسید چرب پیچیده می باشد. این ملایم تر است و به دلیل تحمل بیشتر توسط انواع پوست شناخته شده است. این نوع ویتامین A را می‌توان با ویتامین C لایه‌ بندی کرد، اما فقط در صورتی که قبلاً در فرمولاسیونی مانند Skin Protein قرار گرفته باشند، با هم استفاده کنید زیرا همه مواد و سطوح برای اطمینان از کارکرد آنها با هم آزمایش می شوند.

انواع نوع پوستی

ارتباط ویتامین C با ترکیبات محلول در آب و روغن

ویتامین C از نظر محافظت آنتی اکسیدانی بسیار قوی است، اما یک عنصر ناپایدار است که به تعادل pH خاصی نیاز دارد تا بتواند روی پوست شما معجزه کند. لایه بندی مواد مراقبت از پوست AHA یا BHA با ویتامین C می تواند تعادل pH را مختل و بی ثبات کند که استفاده از ویتامین C شما را بی معنی می کند.

AHA ها و BHA ها باید به طور ایده آل در هنگام عصر استفاده شوند زیرا اسیدهای لایه بردار می توانند پوست ما را در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش مستعد تر کنند، حتی اگر به درستی از SPF وسیع استفاده کنید. صبح ها به ویتامین C پایبند باشید و شب هایی که از رتینول استفاده نمی کنید از BHA یا AHA استفاده کنید.

اگر بیماری‌های پوستی مانند جوش چرکی، روزاسه یا اگزما برای شما تشخیص داده شده است، مهم است که برنامه‌های معمول خود را به آرامی رعایت کنید. کسانی که با تحریک یا حساسیت سر و کار دارند باید هنگام استفاده از مواد فعال بسیار مراقب باشند.

نحوه لایه بندی مواد مراقبت از پوست اینطور نیست که شما هرگز نتوانید از آنها استفاده کنید، فقط ممکن است نتوانید به اندازه دیگران از آنها استفاده کنید.

ما به شدت توصیه می کنیم هر محصول فعال جدیدی را خیلی آهسته و یک به یک به روتین خود اضافه کنید تا به پوست زمان بدهید تا سازگار شود.

موادی که باید از ترکیب کردن آنها اجتناب کنید

ما لایه بندی مواد فعال قوی را توصیه نمی کنیم زیرا می تواند منجر به تحریک شود، مانند ترکیب یک رتینول با اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHAs) یا بتا هیدروکسی اسیدها (BHAs). این ترکیب می تواند برای پوست بیش از حد خشک و تحریک کننده باشد. همچنین، از استفاده از بنزوئیل پراکسید با سایر مواد فعال در محصولات ماندگار خود مانند مرطوب کننده ها یا سرم ها مراقب باشید. این نوع مواد به ندرت با هم خوب کار می کنند.

یک قانون کلی که باید در نظر گرفت این است که همیشه از مواد تسکین دهنده با مواد حساس کننده (انواعی که صورت شما را گزگز می کنند) استفاده کنید. برای مثال، استفاده از رتینول با روغن‌های آرام‌ بخش صورت، خشکی و سوزش رتینول را کاهش می دهد.

به دلیل خطر احتمالی استفاده بیش از حد، به خطر انداختن سد پوستی و ایجاد حساسیت، از استفاده از دو محصول مختلف حاوی مواد فعال یکسان خودداری کنید. اگر از مواد فعال ترمیم کننده مانند رتینول استفاده می کنید، به سراغ یک مرطوب کننده یا سرم حاوی مقدار زیادی اسید هیالورونیک یا نوعی ماده آرام بخش مانند عصاره شیرین بیان بروید، به این ترتیب می توانید از هرگونه خشکی یا تحریک جلوگیری کنید.

نتیجه لایه بندی مواد مراقبت از پوست

مواد فعال مراقبت از پوست قدرتمند هستند، بنابراین آنها باید به درستی استفاده شوند. لایه‌ بندی بیش از حد مواد فعال مانند اسیدهای لایه‌ بردار و رتینوئیدها می‌تواند در صورت زیاده‌ روی به سد رطوبتی پوست آسیب برساند و آن را مستعد قرمزی و تحریک کند.

اگر دچار هر نوع تحریکی شدید، دوباره از تمام لایه بردارهای شیمیایی استفاده کنید.در نحوه لایه بندی مواد مراقبت از پوست قبل از افزودن هر گونه مواد فعال تهاجمی، روال خود را بر روی مواد آبرسان تمرکز کنید. ما یک مرطوب کننده غنی و خامه ای با سرامیدها را توصیه می کنیم که به بازیابی و تقویت سد رطوبت طبیعی برای تسکین پوست کمک می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up