جوش سر سیاه


جوش سر سیاه که به نام کومدون‌ های باز نیز شناخته میشوند، فولیکول‌ هایی هستند که با چربی اضافی، مواد زائد و سلول های مرده پوست پر شده اند که اکسید می شوند و ظاهری سیاه یا تیره به آن ها می دهند. اگرچه هر کسی ممکن است از جوش سر سیاه رنج ببرد، اما این جوش ها بیشتر در نوع پوست چرب ظاهر می شوند و می توانند در مراحل اولیه آکنه های خفیف تا متوسط وجود داشته باشند.

اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود جوش های سر سیاه را تجربه می کنند که این می تواند به دلیل عوامل مختلفی از جمله تولید بیش از حد چربی یا استفاده ناکافی از رژیم مراقبت از پوست باشد.

دلایل زیادی وجود دارد که باعث می شود جوش های سر سیاه روی پوست ظاهر شوند، عواملی شامل داروها، تاثیرات هورمونی و کمبود تغذیه خوب در ایجاد جوش های سرسیاه نقش دارند.

جوش سر سیاه چیست؟

اکثر شما با جوش های سر سیاه یا همان کومدون آشنا هستید و به سختی می توانید شخصی را پیدا کنید که از آن نقاط کوچک سرسخت رنج نبرده باشد. آنها در واقع یک شکل خفیف آکنه هستند و تمایل دارند در سراسر بینی، گونه ها، پیشانی، سینه و پشت شما جمع شوند.

اما فریب اندازه کوچک آنها را نخورید که از بین بردن جوش های سرسیاه بسیار دشوار است.

جوش سر سیاه چیست؟

منافذ ما مانند درها باز و بسته نمی شوند و هنوز هم همینطور است. تفاوت در اینجا این است که یک کومدون باز پوستی ندارد که دهانه فولیکول مو را بپوشاند، در حالی که کومدون بسته (معروف به سر سفید) دارای پوستی است. جوش‌ سرسیاه زمانی ایجاد می شوند که تجمع سبوم و سلول‌های مرده پوست، یک پلاک در فولیکول های مو ایجاد می کند که در غیر این صورت منافذ نامیده می شود.

این انسداد به صورت یک برآمدگی کوچک و تیره روی سطح پوست ظاهر می شود. تا به حال فکر کرده اید که چرا جوش های سرسیاه قهوه ای تیره یا سیاه به نظر می رسند؟ خب، همه اینها به ملانین (سلول های تولید کننده رنگدانه) مربوط می شود که در سبوم ما در معرض هوا اکسیده می شوند.

جوش‌ سر سیاه و همچنین جوش های سرسفید، شکل غیر التهابی آکنه هستند که به این معنی است که شما نباید قرمزی، حساسیت یا تورم را تجربه کنید. اگر چه، اگر جوش‌ سرسیاه را فشار دهید عفونی می شوند. برای مقایسه چرک دانه (پوسچول ها)، جوش های قرمز (پاپول ها)، کیست ها (برجستگی های سخت پر از چرک) و گره ها (برجستگی های بزرگ و سخت) اشکال التهابی آکنه هستند که به همین دلیل احساس درد می کنند و ملتهب به نظر می رسند.

چه چیزی باعث ایجاد جوش های سر سیاه می شود؟

جوش‌ سر سیاه به دلیل انسداد منافذ سبوم و سلول های مرده پوست ایجاد می شوند، اما چند عامل وجود دارد که می تواند در ایجاد آنها نقش داشته باشد. ممکن است از شنیدن این موضوع که بارداری، بلوغ، استرس و رطوبت هوا می تواند باعث هجوم جوش های سرسیاه شود، تعجب کنید.

  • نوسانات هورمونی

در دوران بلوغ، بارداری، سیکل قاعدگی یا اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارید، می تواند مستقیماً بر تولید سبوم تأثیر بگذارد. هورمون های جنسی ما غدد چربی موجود در فولیکول مو را تحریک می کنند تا سبوم بیشتری تولید کنند. هجوم سبوم برابر با افزایش خطر گرفتگی فولیکول های مو و ایجاد جوش سر سیاه است. به طور مشابه، استرس می تواند بر هورمون های ما تأثیر بگذارد که باعث افزایش ترشح سبوم می شود.

مطمئنم که شنیدن اینکه قرار گرفتن در یک محیط گرم و مرطوب می تواند فعالیت سبوم را نیز افزایش دهد، تعجبی ندارد. به همین دلیل است که وقتی هوا گرم تر می شود، احتمال بروز جوش ها بیشتر است.

روش حذف جوش سر سیاه

نوارهای منافذ ممکن است باعث تحریک و آسیب به اپیدرم، بیرونی ترین لایه پوست شود که در صورت انجام مکرر می تواند منجر به قرمزی یا شکستگی مویرگ ها شود. استفاده از مواد فعال مناسب می تواند به حذف ایمن جوش های سرسیاه بدون استفاده از ابزار استخراج دستی (لرزش) کمک کند.

پاک کننده اسید سالیسیلیک

پاک کننده اسید سالیسیلیک یک متحد قدرتمند برای هورمون ها در مبارزه با جوش های سر سیاه است. این یک اسید بتا هیدروکسی محلول در روغن (BHA) است که می تواند به عمق منافذ نفوذ کند و سبوم را حل کند. اسید سالیسیلیک همچنین یک کراتولیتیک است، به این معنی که اپیدرم را لایه برداری می کند تا سلول های مرده پوست را از بین ببرد. اگر شما یک فرد مستعد آکنه یا پوست چرب هستید، نمی توان انکار کرد که اسید سالیسیلیک همه جنبه های مناسب را نشان می دهد.

اسید سالیسیلیک نه فقط برای جوش های سر سیاه بلکه برای همه جوش ها مفید است  و می تواند پوست را کاملاً خشک کند. این اسید دارای خواص ضد التهابی است که به این معنی است که می تواند به کاهش قرمزی ضایعات التهابی آکنه مانند پاپول، پوسچول، کیست و گِرِهَک یا ندول کمک کند.

آلفا هیدروکسی اسید ها و آنزیم ها

یک شوینده مبتنی بر اسید سالیسیلیک ممکن است بهترین گزینه برای انواع پوست های خشک یا حساس نباشد. ما استفاده از اسید های آلفا هیدروکسی (AHAs) را برای لایه برداری و از بین بردن سلول های مرده پوست توصیه می کنیم. AHA ها بسیار خاص هستند زیرا مرطوب کننده های طبیعی  موادی که رطوبت را در پوست جذب و حفظ میکنند.

این امر به ویژه برای انواع پوست های خشک که می خواهند بدون خطر خشک شدن پوست خود با مواد فعال قوی، لایه برداری کنند بسیار مهم است تا جوش سر سیاه را از بین ببرد. ما تونر لایه بردار AHA و روشن کننده پوست REN را به شما توصیه میکنیم، که یک لایه بردار شیمیایی روزانه است که بعد از پاکسازی مضاعف از آن استفاده می کنید.

آن شامل ترکیبی از اسید لاکتیک برای لایه برداری و آبرسانی، عصاره پوست درخت بید برای به حداقل رساندن ظاهر منافذ و پیش سازهای آزلائیک اسید برای یکنواخت کردن رنگ پوست می باشد.

اگر نمی‌خواهید آن را روی تمام صورت خود بمالید، تونر را روی مناطقی که جوش های سرسیاه یا جوش های پوستی دارید، بمالید.

انواع جوش چرکی

مادران آینده یا کسانی که پوست بسیار حساس دارند باید به آنزیم ها روی بیاورند. آنها ملایم ترین شکل لایه بردارها هستند و بعید است که باعث تحریک یا حساسیت شوند. لایه بردار آنزیمی مانند پاک کننده های نرم Declare حاوی لیپازها و پروتئازها دو نوع آنزیم است که در حین پاکسازی پوست، سلول های مرده پوست را به نرمی از بین می برد.

ویتامین A

ویتامین A برای پاکسازی و جلوگیری از جوش های سرسیاه فوق العاده مفید است زیرا تجدید سلول های پوست را تسریع می کند و باعث از بین رفتن سلول های مرده پوست در خارجی ترین لایه اپیدرم می شود. همچنین به تنظیم تولید سبوم کمک می کند که برای افراد دارای پوست چرب که بیش از حد تولید می کنند عالی است.

از شنیدن این موضوع خوشحال خواهید شد که ویتامین A می تواند به از بین بردن این نقاط مزاحم کمک کند. برنامه تغذیه پیشرفته حاوی ویتامین A و ویتامین C برای ارتقاء سلامت پوست از درون به بیرون است. ما همچنین طیف وسیعی از مرطوب‌ کننده‌ های ویتامین A را توصیه می کنیم تا پوست شما را بهبود بخشد.

نتیجه گیری

بسیار مهم است که با احتیاط از ایجاد زخم یا فشار دادن التهاب به عمق فولیکول مو جلوگیری کنید. اما این بدان معنا نیست که شما نمی توانید به صورت دستی جوش سر سیاه، جوش ها و لکه ها را کسی برای شما خارج کند. از بین بردن جوش سر سیاه معمولاً توسط متخصص پوست در حین انجام پاکسازی صورت انجام می شود.

مشاوره کلینیک آتن در مورد جوش سر سیاه و لکه های مخصوص شما و راهنمایی مراقبت از پوست با شما صحبت می کند. اولین مشاوره تخصصی پوست خود را آنلاین رزرو کنید تا پوستی شفاف داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up