رژیم غذایی برای سلامت دندان ها


رژیم غذایی برای دندان برای حفظ سلامت دندان‌ مواد غذایی سالم و متعادلی را مصرف کنید. مصرف مواد شیرین را محدود و به دنبال مصرف مواد غذایی با ویتامین D ،C ،K و کلسیم باشید. همچنین، بهتر است پس از هر وعده غذایی دهان خود را با آب شستشو دهید و دندان‌های خود را دو بار در روز با مسواک و خمیر دندان تمیز کنید.

همچنین، دور از تنباکو و الکل بمانید و به دندانپزشک خود برای بررسی منظم دندان‌ها و جلوگیری از بیماری‌های دندانی مراجعه کنید. مصرف مواد غذایی مانند شیر، پنیر، ماهی و سبزیجات به حفظ استحکام دندان‌ها کمک میکند.

بعضی مواد غذایی به خصوص مواد شیرین و اسیدی میتوانند به تشکیل لکه ها و پلاک دندانی منجر شوند. برای جلوگیری از این مشکلات، میتوانید مواد غذایی شیرین را با میوه های تازه یا خشک، نظیر پرتقال، سیب، خرما، انگور، آناناس، توت فرنگی و غیره، جایگزین کنید.

رژیم غذایی برای سلامت دندان ها

رژیم غذایی برای دندان یک جزء مهم از سلامت بدن محسوب میشود. دندان ها بسیار حساس هستند و لازم است تا برای سلامت دندان ها نکات بهداشتی ویژه ای رعایت گردد اما سلامت دندان تنها وابسته به رعایت نکات بهداشتی مانند دهانشویه و مسواک زدن نمی باشد بلکه بسیار فراتر از آن باید به رژیم غذایی دقت زیادی داشت.

تغذیه مناسب تاثیر مستقیمی بر سلامت دندان ها دارد و نقشی مهمی ایفا می کند. در ادامه ما رژیم غذایی برای سلامت دندان ها را برای شما در نظر گرفتیم. همچنین میتوانید مواد غذایی شور و اسیدی، نظیر انواع نوشیدنی های گازدار، نوشابه های محلول، مربا، سس، وینگر و غیره، را کاهش دهید و به جای آنها از آب، شیر، چای سبز و غیره استفاده کنید.

علاوه بر این، مصرف مواد غذایی غنی از فیبر، میتواند به تمیز کردن دندان‌ها کمک کند. فیبر باعث تولید خوراکی هایی مانند سلولز می‌شود که باعث پاکسازی دندان‌ها و لثه‌ها می‌شود. سبزیجاتی مانند کلم، بروکلی، چغندر، سبزیجات برگی، خیار و غیره، به عنوان منابع غنی فیبر، پیشنهاد می‌شوند. رژیم غذایی برای سلامت دندان ها

رژیم غذایی برای سلامت دندان ها

لبنیات نه تنها منبع خوبی از کلسیم هستند، بلکه پروتئین و فسفات نیز فراهم می‌کنند که به ترمیم و بازسازی مینای دندان کمک می‌کند. پنیر به خصوص به عنوان یک تقویت‌کننده سلامت دهان شناخته شده است، زیرا تولید بزاق در دهان را تحریک می‌کند که به نوبه خود اسیدهای دهان را خنثی می‌کند.

  • سبزیجات برگ سبز

این سبزیجات نه تنها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند، بلکه فیبر بالایی دارند که به پاک‌سازی دندان‌ها کمک می‌کند و تولید بزاق را افزایش می‌دهد. بزاق بیشتر به حفظ سلامت دهان کمک می‌کند و مواد مغذی موجود در سبزیجات به تقویت ساختار دندان‌ها می‌انجامد.

  • مغزها و دانه‌ها

این مواد غذایی به دلیل داشتن فسفر و کلسیم، به حفظ و تقویت مینای دندان کمک می‌کنند. علاوه بر این، آنها حاوی چربی‌های سالم هستند که برای سلامت عمومی بدن مفید است.

  • آب

آب نه تنها به هیدراته کردن بدن کمک می‌کند بلکه به عنوان موثرترین نوشیدنی برای شستشوی دندان‌ها از مواد غذایی و باکتری‌های مضر عمل می‌کند. آب همچنین می‌تواند حاوی فلوراید باشد که به پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها کمک می‌کند.

کلسیم و فسفر

جنس دندان های ما از کلسیم پس برای داشتن دندان سالم باید کلسیم کافی در بدن داشت

منابع کلسیم

ماست ، پنیر ،غذای دریایی ، شیر

منابع فسفر

ماهی ، برنج ، گوشت قرمز ، تخم مرغ

ویتامین D

این ویتامین باعث آسان شدن جذب کلسیم میشود و نقش بسیار مهمی دارد

منابع

نور خورشید ، ماهی و زرده تخم مرغ

ویتامین C

ویتامین C موجود در میوه‌ها نقش کلیدی در سلامت لثه‌ها دارد. کمبود ویتامین C می‌تواند منجر به خونریزی لثه‌ها و سایر مشکلات لثه شود. با این حال، باید مراقب میزان مصرف میوه‌های ترش و حاوی اسید باشید، زیرا اسید موجود در آنها می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند. ویتامین سی به التیام زخم ها کمک میکند و باعث سلامت لثه ها می شود.

منابع

پرتقال ، توت فرنگی ، اکثر میوه جات و سبزیجات

آنتی اکسیدان ها

از بروز سرطان ها بیماری های دهان و دندان جلوگیری میکنند.

منابع

فلفل دلمه ، انواع توت ، کلم بروکلی ، لوبیا ، انگور ، انواع آجیل و کشمش

این رژیم غذایی برای سلامت دندان ها متعادل و همراه با مراقبت‌های منظم دهان، مانند مسواک زدن دو بار در روز و استفاده از نخ دندان، به حفظ سلامت دندان‌ها و دهان کمک شایانی می‌کند.

برای دریافت بیشتر اطلاعات برای رژیم غذایی میتوانید از وب سایت healthline استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up