بریج دندان


بریج دندان و روکش دندان یک لایه نازک از ماده‌ای مانند پورسلن است که به دندان چسبانده میشود و به دندان شکل جدید میدهد. روکش دندان برای بهبود ظاهر دندان‌هایی که دارای لکه‌ها، چین و چروک شکستگی و یا فاقد جزئیات زیبایی هستند، استفاده میشود. بریج دندان یک پوشش کامل از دندان است که بر روی دندان قرار میگیرد.

اگرچه هر دو روش به دندان‌های با مشکلات ظاهری کمک میکنند اما هر کدام دارای مزایا و معایب خود هستند. برای تشخیص نیاز به هر یک از این روش‌ها و انتخاب بهترین روش برای درمان، بهتر است با کلینیک زیبایی آتن مشورت کنید.

روکش و بریج دندان

روکش‌ دندان (که گاهی به آن کلاهک می‌گویند) دندان‌های مصنوعی هستند که روی دندان موجود قرار می‌گیرند تا ظاهر آن را بازگردانند و آن را تقویت یا از آسیب بیشتر محافظت کنند.

دندانپزشکان همچنین می‌توانند آن‌ها را روی ایمپلنت‌های دندانی قرار دهند تا جایگزین دندان از دست رفته و بازگرداندن لبخند بیمار شوند.

روکش‌های دندان در مواد مختلفی از جمله رزین، چینی، طلا و فلزات وجود دارد و می‌توان آن‌ها را با توجه به نیاز بیمار سفارشی ساخت.

بسته به مواد مورد استفاده، روکش می تواند بادوام، محکم و با رنگ و بافت دندان های موجود مطابقت داشته باشد.

بریج دندان

یک وسیله مصنوعی است که برای بازیابی یک یا چند دندان از دست رفته بین دندان های مجاور سالم استفاده می شود. بریج های دندانی با دو تاج و یک بریج دندان ساخته می شوند این قطعات روی لثه قرار می گیرند و جایگزین دندان یا دندان های از دست رفته می شوند.

دندانپزشک این روکش ها را روی ایمپلنت های دندانی یا دندان های موجود در دو طرف شکاف سیمان می کند تا بریج را در جای خود نگه دارد.

بریج های دندانی نیز در انتخاب های مختلفی از مواد وجود دارند. با این حال، انتخاب مناسب برای شما به خواسته‌های شما، وضعیت مالی، دندان‌هایی که جایگزین می‌کنید و ترجیحات دندانپزشک شما بستگی دارد. بریج دندان

مشکلاتی که روکش یا بریج دندان برطرف میکند

روکش ها و بریج های دندانی راه حلی عالی برای مسائل مختلف دندانی هستند و می توانند در حفظ سلامت دهان و دندان شما حیاتی باشند. برخی از مشکلاتی که تاج ها یا پل ها می توانند رفع، پیشگیری یا مدیریت کنند عبارتند از :

  • حفره های عمیق یا پرکردگی های بزرگ ضعیف را درمان کنید

اگر پرکردگی بزرگ یا پوسیدگی عمیق (تقریباً نصف عرض دندان یا بیشتر) دارید، استخوان در ناحیه ضعیف و مستعد شکستگی خواهد بود. پر کردن مجدد دندان تنها یک راه حل موقت در چنین شرایطی است، زیرا دندان ها ممکن است ترک بخورند یا حفره بدتر شود.

گرفتن روکش دندان به احتمال زیاد مشکل را برطرف می کند، دندان های شما را از آسیب بیشتر محافظت می کند و از عود مجدد آن برای سال های آینده جلوگیری می کند.

  • دندان ترک خورده یا شکسته

روکش‌های دندانی تنها گزینه‌ای برای اصلاح و بازیابی ظاهر دندان‌های شکسته، ترک خورده یا شدیدا آسیب‌دیده هستند که پرکردگی‌ها یا روکش‌ها نمی‌توانند آن‌ها را اصلاح کنند.

اگر دندان آسیب دیده در خطر از هم پاشیدن باشد، روکش آن را محکم می کند و در جای خود نگه می دارد و از عفونت دندان جلوگیری می کند.

  • ترمیم مینای دندان

مسواک زدن شدید و مصرف نوشیدنی ها و غذاهای اسیدی می تواند مینای دندان شما را از بین ببرد. اگر مینای دندان شما به طور قابل توجهی فرسایش یافته باشد، ممکن است حساسیت و تغییر رنگ دندان را تجربه کنید.

خوشبختانه، روکش و بریج دندان می‌توانند به اصلاح این مشکل و بازیابی ساختار، اندازه و ظاهر دندان شما کمک کنند.

  • عصب کشی

اگر تحت درمان ریشه قرار گرفته اید، احتمالاً به روکشی برای محافظت و تقویت دندان خود یا بازگرداندن عملکرد و یکپارچگی ساختاری آن نیاز خواهید داشت.

کانال ریشه معمولاً دندان را ضعیف می کند و خطر شکستن یا ترک خوردن آن را با توخالی گذاشتن آن افزایش می دهد.

  • نامرتبی دندان ها و مشکلات ظاهری

شکاف در دندان های شما نه تنها لبخند شما را خدشه دار میکند بلکه آنها همچنین ساختار استخوان فک و صورت شما را تغییر دهند. همچنین ممکن است دندان‌های شما جابجا شده و منجر به نیش نامتعادل شود، که خطر فرسایش مینا، بیماری لثه، پوسیدگی دندان و اختلال مفصل گیجگاهی فکی (TMJ) را افزایش می‌دهد.

آیا نصب روکش دندان‌ و بریج دندان‌ دردناک است؟

نصب روکش دندان و بریج دندان معمولاً با درد شدیدی همراه نیست. با این حال، در برخی از موارد ممکن است بعضی از بیماران احساس درد، تنگی و یا حساسیت نسبی داشته باشند.

برای نصب روکش دندان، دندان‌های شما ابتدا باید حداقل به اندازه‌ای پر شوند که روکش بتواند به خوبی به آن‌ها چسبیده و ترکیبی سازگار با دهان شما بشود. این مرحله ممکنه باعث یک حساسیت کوتاه‌ مدت شود.

همچنین، بعد از نصب روکش دندان شما برای چند روز حساسیت نسبی دارد، اما این حالت عموماً پس از چند روز بهبود می‌یابد. نصب بریج دندان نیز ممکن است باعث درد و یا حساسیت شود.

به این دلیل است که قبل از نصب بریج، دندان شما باید به اندازه کافی تراشیده شود تا بتواند به درستی بر روی آن نصب شود. بعد از نصب بریج دندان، ممکن است برای چند روز دندان شما حساس باشد. هرچند که این حالت عموماً پس از چند روز بهبود می‌یابد.

در هر صورت اگر بعد از نصب روکش یا بریج درد شدید، حساسیت یا علائم نامطلوب دیگری داشتید، باید به دندانپزشک خود اطلاع دهید.

خوشبختانه با تاج دندان، دندانپزشک شما می تواند ظاهر دندان شما را اصلاح کند، مشکلات ناهماهنگی را اصلاح کند و اعتماد به نفس را در لبخند شما بازگرداند.

5/5 - (2 امتیاز)

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up