جلوگیری از تحلیل لثه


تحلیل لثه یا پریودنتیت به عفونت و التهاب لثه‌ها و بافت‌های پایه‌ای دندان و نیز به تخریب تدریجی بافت‌ های حاشیه دندان می‌گویند که می‌تواند به آسیب، جابجایی یا حتی از دست رفتن دندان‌ منجر شود. برای جلوگیری از تحلیل لثه باید به صورت منظم مسواک بزنید، نخ دندان استفاده کنید که باقیمانده‌ی غذا و شیرینی در دهان شما به مدت طولانی زمان نماند.

شما باید به صورت منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا به بررسی و درمان به موقع مشکلات دندانی و لثه‌ای بپردازد. مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر بالا هستند استفاده کنید. سیگار به تحلیل لثه و مشکلات دندانی دیگر منجر میشود، بنابراین قطع سیگار بسیار مفید است.

جلوگیری از تحلیل لثه

تحلیل لثه یک مشکل رایج دندانی است. بهداشت نامناسب دهان و دندان می تواند باعث عقب نشینی لثه ها و ایجاد حفره هایی بین دندان و لثه شود. سپس این شکاف ها با باکتری پر می شود که بر استخوان و بافت تأثیر می گذارد. در صورت عدم درمان، تحلیل لثه می تواند منجر به درد شدید و از دست دادن دندان شود.

با این حال، تحلیل لثه یک فرآیند تدریجی است. این بدان معناست که ممکن است تا زمانی که حساسیت و درد شروع نشود متوجه مشکلی نشوید. در نتیجه، برای تشخیص زودهنگام آن، مراجعه به دندانپزشکی ضروری است.

بیماری لثه زمانی اتفاق می افتد که پلاک روی دندان شما ایجاد شود. پلاک عمدتاً از باکتری هایی تشکیل شده است که قندهای غذای ما را می خورند تا انرژی مورد نیاز خود را دریافت کنند.

از آنجایی که باکتری ها این قندها را می خورند، مواد زائد نیز تولید میکنند که باعث تحریک و ملتهب شدن لثه ها شود و به راحتی خونریزی کند. به این بیماری لثه میگویند.

هنگامی که این التهاب بیشتر به بافت لثه گسترش می یابد و استخوان را تحت تأثیر قرار می دهد، می تواند به پریودنتیت تبدیل شود.

علاوه بر مراجعه به دندانپزشک، در اینجا چند نکته دیگر وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از تحلیل لثه و ارتقای سلامت دهان و دندان انجام دهید.

سوراخ های لثه شما کجا ظاهر میشود؟

محل سوراخ در لثه بستگی به عامل ایجاد آن دارد. به عنوان مثال، یک سوکت دندان باز در محل کشیدن دندان پیدا میشود. در پریودنتیت و بیماری لثه، سوراخ‌ ها یا پاکت‌ ها معمولاً در ناحیه عمومی که لثه‌ها با دندان‌ها برخورد میکنند، ایجاد میشود.

در همین حال، عفونت ها ممکن است باعث ایجاد سوراخ هایی در هر مکانی روی لثه شوند.


نکات مهم برای جلوگیری از تحلیل لثه


مراقب سلامت دهان و دندان خود باشید

دهان و دندان سالم بهترین راه برای جلوگیری از تحلیل لثه و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان است. با رعایت عادات بهداشتی مناسب، احتمال ابتلا به بیماری های پریودنتال، پوسیدگی دندان و از دست دادن دندان را کاهش می دهید.

شما باید دو بار در روز (یا بعد از هر وعده غذایی) با استفاده از یک مسواک نرم مسواک بزنید. علاوه بر این، نخ دندان کشیدن روزانه نقش مهمی در حفظ سلامت دهان شما دارد! همچنین میتوانید با دهانشویه آنتی باکتریال برای مبارزه بیشتر با تجمع پلاک شستشو دهید.

لثه دندانخیلی محکم مسواک نزنید

مسواک زدن دندان ها کاملا ضروری است. با این حال، مسواک زدن خیلی سخت در واقع می تواند به دندان ها و لثه های شما آسیب برساند. مسواک زدن شدید مینای دندان ها را از بین می برد و می تواند باعث عقب نشینی لثه ها شود. بنابراین، مطمئن شوید که به طور مداوم، اما به آرامی مسواک بزنید.

به طور منظم به دندانپزشک خود مراجعه کنید

یکی دیگر از بخش های کلیدی حفظ سلامت دهان، مراجعه منظم به دندانپزشک است. دندانپزشک شما همچنین علائم پوسیدگی دندان و بیماری های پریودنتال را بررسی می کند که هر دو می توانند باعث عقب نشینی لثه شوند. مانند تمام مشکلات دهان، بهتر است آنها را زود تشخیص داده و درمان کنید. قرار ملاقات های منظم دندانپزشکی به شما این امکان را می دهد که مشکلات در حال توسعه را قبل از جدی شدن حل کنید.

دندان قروچه را برطرف کنید

دندان قروچه زمانی است که دندان های خود را به هم فشار می دهید یا به هم می سایید. فشردن و ساییدن شدید دندان ها لثه ها را تحت فشار قرار می دهد. به نوبه خود، شما میتواند باعث عقب نشینی لثه ها شوید.

اگر از فشار دادن یا ساییدن رنج می برید، با دندانپزشک خود در مورد راه حل های احتمالی صحبت کنید. یک محافظ دهان سفارشی میتواند برای رفع دندان قروچه در خواب استفاده شود.

سیگار کشیدن را کنار بگذارید

بر کسی پوشیده نیست که اثرات سیگار کیشدن روی دندان برای سلامت دهان و دندان شما مضر است. عقب رفتن لثه تنها یکی از پیامدهای جدی و مضر مصرف دخانیات است. دهان افراد سیگاری معمولاً دارای پلاک و جرم بیشتری است که بر لثه ها تأثیر منفی می گذارد.

اگر لثه های شما عقب نشینی کردند چه باید کرد؟تحلیل لثه

اگر لثه های شما در حال عقب نشینی است، ضروری است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. بسته به شدت مشکل، شما چند گزینه دارید. دندانپزشک شما بهترین روش را برای دهان شما توصیه می کند.

  • مقیاس بندی و برنامه ریزی ریشه

جرم گیری و بروساژ برای تمیز کردن آن ضروری است. در طول این عمل، دندانپزشک شما تمام پلاک ها و رسوبات را از روی دندان ها و زیر خط لثه پاک می کند.

  • بازسازی

بازسازی زمانی استفاده می شود که استخوان و بافت لثه هر دو آسیب دیده باشند. یک بار دیگر، دندانپزشک شما همچنین یک ماده احیا کننده را به استخوان و بافت اعمال می کند تا بدن شما را به بهبود تشویق کند.

  • پیوند لثه

در حالی که انواع مختلفی از پیوند لثه وجود دارد، همه مستلزم برداشتن بخش کوچکی از بافت و لایه‌بندی آن روی لثه‌های آسیب‌دیده است. این بافت از داخل دهان یا از سقف دهان شما برداشته میشود.

جراحی بیماری لثه یا پریودنتال

اگر بیماری لثه یا پریودنتال شدید شده باشد، ممکن است جراحی لثه توصیه شود. انواع مختلفی از جراحی لثه وجود دارد. برخی از نمونه ها عبارتند از:

جراحی فلپ

در جراحی فلپ یک برش کوچک در لثه ایجاد و سپس بافت لثه بلند میشود، بنابراین پلاک را می توان از سطوح عمیق تر دندان جدا کرد. این میتواند به لثه های شما کمک کند تا به خوبی روی دندان های شما قرار بگیرند.

روش های احیا کننده بافت لثه به عقب تا و پلاک برداشته میشود. قطعه ای از مواد، که میتواند از پروتئین یا استخوان ساخته شود، برای کمک به بازسازی بافت و استخوان از دست رفته قرار داده میشود.

پیوند لثه

پیوند لثه به درمان لثه های عقب رفته کمک میکند. این شامل برداشتن بافت لثه از ناحیه دیگری از دهان و استفاده از آن برای پوشاندن ناحیه در معرض دندان است.

آنتی بیوتیک ها

در موارد بیماری پریودنتال شدید یا عفونت باکتری، دندانپزشک شما ممکن است آنتی بیوتیک تجویز کند. اینها داروهایی هستند که باکتری ها را از بین می برند یا رشد آنها را کند می کنند.

پیشگیری یا کند کردن بیماری لثه

راه های زیادی وجود دارد که به جلوگیری از شرایطی که منجر به ایجاد سوراخ در لثه می شود کمک کنید. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن هر روز به کاهش تجمع پلاک کمک میکند که این یکی از بهترین راه ها برای پیشگیری از بیماری لثه است.

دندان های خود را با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید حدود 2 دقیقه دو بار در روز مسواک بزنید. سعی کنید هنگام مسواک زدن از حرکات دایره ای ملایم استفاده کنید. از حرکات سخت و عقب و جلو خودداری کنید.

موهای مسواک را به سمت خط لثه خود زاویه دهید تا بتوانند ناحیه بین لثه و دندان را تمیز کنند. اطمینان حاصل کنید که تمام طرف های دندان خود را بپوشانید و همچنین زبان خود را مسواک کنید.

روزانه از نخ دندان استفاده تا فضای بین دندان هایتان تمیز شود و غذا های شیرین را محدود کنید. غذاهای شیرین به تغذیه باکتری های دهان شما کمک می کنند و به ایجاد پلاک کمک میکنند.

سیگار یک عامل خطر بزرگ برای بیماری های لثه و بسیاری از بیماری های دیگر است. اگر سیگار میکشید، سعی کنید اقداماتی برای ترک سیگار انجام دهید.

جلوگیری از تحلیل لثه

در اینجا چهار راه برای جلوگیری از التهاب لثه قبل از شروع آن وجود دارد:

بهداشت دهان و دندان

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بهترین ابزار شما در برابر التهاب لثه است. تجمع پلاک باعث تحلیل لثه و افزایش خطر عفونت و بیماری پیشرفته لثه میشود. مسواک زدن بعد از غذا و نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز به حذف ذرات غذا و باکتری ها قبل از تبدیل شدن به پلاک کمک می کند.

برنامه ریزی منظم برای معاینات و تمیز کردن دندان ها

علاوه بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، تمیز کردن منظم دندان برای از بین بردن تجمع و جلوگیری از بیماری لثه و پوسیدگی دندان ضروری است. دندانپزشکان ما توصیه میکنند که هر شش ماه یک بار برای معاینه و تمیز کردن دندان ها وقت بگذارید، اما برخی از افراد بسته به وضعیت خود ممکن است نیاز به ویزیت های بیشتر یا کمتری داشته باشند.

از مصرف دخانیات خودداری کنید

سیگار نه تنها برای سلامتی شما مضر است، بلکه برای دندان ها و لثه ها نیز مضر است. خطر ابتلا به بیماری لثه در افراد سیگاری دو برابر افراد غیرسیگاری است. اثرات سیگار روی دندان در همه اشکال، از جمله جویدن تنباکو و بخار، همچنین سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف میکند و بهبودی لثه ها را سخت تر میکند.

آب بیشتری بنوشید

نوشیدن آب زیاد از خشکی دهان جلوگیری میکند و به پاکسازی قند، باکتری و ذرات غذا کمک می کند. اگر نوشابه و سایر غذاها و نوشیدنی هایی با محتوای قند بالا بنوشید بسیار مهم است.

علائم و نشانه های التهاب لثه

شایع ترین علامت التهاب لثه، لثه های قرمز و متورم است که هنگام مسواک زدن خونریزی میکنند. همچنین ممکن است بوی بد دهان و حساسیت دندان را تجربه کنید. اگر بیش از شش ماه تا یک سال از آخرین ملاقات شما گذشته است، یا متوجه تغییراتی در لثه خود شدید، در اسرع وقت برای معاینه به پزشک خود مراجعه کنید.

پیشگیری از التهاب لثه یا درمان زودهنگام آن در هنگام ایجاد آن بهترین راه برای محافظت از دندان ها و لثه ها در برابر ابتلا به بیماری های پیشرفته لثه و سایر مشکلات سلامت دهان و دندان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پیشگیری و درمان بیماری لثه، امروز با ما تماس بگیرید تا یک قرار ملاقات با یکی از دندانپزشکان ما تعیین کنیم.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up