تاثیر دندان برای سلامتی شما


تاثیر دندان برای سلامتی شما بسیار مهم هستند. این موضوع به دلیل این است که دندان‌ها و لثه‌ها دوازده ساعت در روز با باکتری‌ها در تماس هستند. شما باید دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز برای دو دقیقه تمیز کنید. همچنین، استفاده از نخ دندانی به عنوان یک روش مؤثر برای حفظ بهداشت دهان و دندان است.

صرف مواد غذایی سالم به ویژه میوه و سبزیجات، به شما کمک می‌کند تا دندان‌هایتان را حفظ کنید. مراجعه به دندانپزشک برای چکاپ‌های دوره‌ای، پاکسازی دندان و درمان بیماری‌های لثه می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های شما کمک کند.

تاثیر دندان برای سلامتی شما

تاثیر دندان برای سلامتی شما بسیار مهم میباشد زیرا سلامت دهان و دندان به خودی خود یک مشکل بسیار بزرگ است و عوارضی مانند عصب های دندان عفونی و لثه های بیمار میتواند بسیار دردناک باشد.

بهداشت ضعیف دندان همچنین می تواند نشان دهنده وجود مشکل در قسمت دیگری از بدن شما باشد. در ادامه با برخی از مشکلات دندانی آشنا میشوید.

تاثیر دندان برای سلامتی

  1. تغذیه: دندان‌های سالم برای فرآیند گازشدگی و خوردن غذاها بسیار حیاتی هستند. دندان‌های سالم کمک می‌کنند تا غذاها به درستی خرد شده و تا مرحله گوشت‌خواری به بدن وارد شوند. اگر دندان‌ها به درستی عمل نکنند، مشکلات گوارشی ممکن است به وجود آید.
  2. لحظات خوب: داشتن دندان‌های سالم می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس رضایت شما از ظاهر خود شود. لبخند زیبا و دندان‌های سفید می‌توانند تأثیر زیادی بر روی اعتماد به نفس و تعاملات اجتماعی داشته باشند.
  3. پیشگیری از عفونت‌ها: دندان‌های سالم می‌توانند از عفونت‌های دهانی، مانند التهاب لثه، جلوگیری کنند. عفونت‌های دهانی به سرعت به سایر قسمت‌های بدن منتقل شده و ممکن است تأثیرات منفی بر روی سلامت عمومی داشته باشند.
  4. کاهش ریسک بیماری‌های قلبی: برخی مطالعات نشان داده‌اند که برخی بیماری‌های دهانی، مثل التهاب لثه، ممکن است با بیماری‌های قلبی مرتبط باشند. حفظ دندان‌های سالم می‌تواند به کاهش ریسک این بیماری‌ها کمک کند.
  5. پیشگیری از افت دندان: دندان‌های سالم و مراقبت شده به معنای پیشگیری از افت دندان‌ها هستند. افت دندان‌ها ممکن است علاوه بر مشکلات تابوتی، به مشکلات گوارشی نیز منجر شوند.
  6. کاهش ریسک بیماری‌های دیابت: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مراقبت از دندان‌ها و جلوگیری از التهابات لثه ممکن است به کاهش ریسک بروز بیماری‌های دیابت کمک کند.

دندان های ترک خورده

مینای دندان با گذشت زمان ضعیف تر می شود. شما زیاد از دندان های خود استفاده می کنید و مینای دندان دوباره رشد نمی کند بنابراین طبیعتاً مقداری فرسودگی و پارگی وجود خواهد داشت.

اما اگر مینای دندان شما به قدری فرسوده شده است که دندان‌هایتان ترک می‌خورد، این بیشتر از سایش و پارگی معموله که مینای دندان نباید آنقدر ضعیف باشد.

مینای ضعیف و دندان های ترک خورده از علائم بیماری رفلاکس معده به مری (همچنین به عنوان GERD یا رفلاکس اسید شناخته می شود) است. GERD شامل حرکت اسید معده به سمت مری است و این اسید می تواند به داخل دهان شما ریخته و به دندان های شما آسیب برساند.

اگر دندان های ترک خورده با علائم اضافی خشکی دهان و سوزش سر دل همراه باشد، احتمالاً به ریفلاکس مبتلا هستید.  دلایل لکه دار شدن دندان

دندان های مسطح فرسوده

دندان هایی که در طول زمان صاف و ساییده شده اند نشان می دهد که شما مشکل ساییدن دارید. اگر به طور معمول در طول روز دندان قروچه دارید، ممکن است از این موضوع آگاه باشید اما بسیاری از افراد در شب هنگام خواب دندان قروچه می کنند، بنابراین حتی نمی دانند که دندان قروچه می کنند.

زخم های سرسخت

این طبیعی است که هر از چند گاهی در دهان خود زخم ایجاد کنید. دندان‌ها سخت و تیز هستند و وقتی دهان خود را برای صحبت کردن و غذا خوردن در طول روز حرکت می‌دهید، همیشه این احتمال وجود دارد که به‌ طور تصادفی زبان خود را گاز بگیرید و زخمی ایجاد کنید.

چیزی که طبیعی نیست، داشتن زخمی است که به نظر می رسد هرگز از بین نمی رود. این ممکن است به این معنی باشد که شما سرطان دهان دارید. اگر روزی متوجه شدید که زخمی در دهان شما به ظاهر شکست ناپذیر است، باید فوراً با دندانپزشک قرار ملاقات بگذارید.

تاربندی سفید

اگر تا به حال مسواک می زنید یا نخ دندان می کشید یا هر کار دیگری که شامل نگاه کردن به دهان است انجام می دهید و متوجه مقداری مواد سفید در گونه های خود می شوید، ممکن است لیکن پلان داشته باشید.

لیکن پلان یک بیماری پوستی است که 0.1 درصد از مردان و 0.3 درصد از زنان را مبتلا می کند. علت لیکن پلان مشخص نیست، و هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد، اما خوشبختانه، علائم در بیشتر موارد خفیف است.

دندان مصنوعی

گذاشتن پروتز در طول شب، سالمندان را در معرض خطر ابتلا به ذات الریه آسپیراسیون قرار می دهد، که یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در میان سالمندان است

این یکی از دلایلی است که نشان می دهد ایمپلنت های دندانی معمولاً به عنوان روشی بهتر برای جایگزینی دندان های از دست رفته نسبت به پروتزهای مصنوعی در نظر گرفته می شوند.

هنگامی که دندان مصنوعی به درستی تمیز نمی شود، می تواند زباله های خطرناکی را به دهان فرد منتقل کند، که سپس می تواند به ریه ها مکیده شود و باعث التهاب شدید و تهدید کننده زندگی در هنگام خواب فرد شود.

هنگامی که پروتزهای مصنوعی را در دهان خود قرار می دهید هرگز نباید پوسته پوسته شوند و مطمئن شوید که از محلول تمیزکننده موثری استفاده می کنید و آنها را به طور کامل تمیز کنید.

ما تاثیر دندان برای سلامتی شما را گفتیم حالا اگر در مورد بهداشت دهان و دندان سوالی دارید، با ما تماس بگیرید و بپرسید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up