چگونه از شر بوی بد دهان خلاص شویم؟


بوی بد دهان میتواند مشکلی قابل اجتناب نباشد ولی خوشبختانه راه‌هایی برای کاهش آن وجود

دارد. شستن دهان و دندان‌ها پس از هر وعده غذایی یا حداقل دو بار در روز به کاهش بوی بد

دهان کمک میکند. خمیر دندان حاوی فلوراید برای پاکسازی دندان‌ها بسیار موثر میباشد. برخی

 از غذاهایی مانند سیب، کاهو، جعفری، نعناع، آویشن و زنجبیل می‌توانند به کاهش بوی بد

 دهان کمک کنند. اگر بوی بد دهان شما به دلیل مشکلات دهانی مانند عفونت، پوسیدگی دندان

لثه‌های خونریزی که نیاز به درمان دارند، بوجود آمده است، باید این مشکلات را درمان کنید

 تا بوی بد دهان شما کاهش یابد و با پزشک خود مشورت کنید.

بوی بد دهان

بوی بد دهان بیشتر به عنوان نشانه ای از بهداشت بد دهان در نظر گرفته می شود، اما ممکن است منشا دیگری نیز داشته باشد. در واقع بوی نامطبوعی است که در هنگام تنفس یا صحبت کردن استنشاق می شود. یکی از شکایات متداول بیماران است که میتواند تاثیر مخربی بر روی زندگی فرد در اجتماع بگذارد و همانند سدی بین او و سایر افراد قرار گیرد.

این نوع بیماری بسیار شایعی در سراسر جهان میباشد که هر دو جنس را درگیر میکند. تحقیقات نشان داده است که یک سوم جمعیت از بوی بد دهان رنج می برند. در بروز این بیماری علتهای مختلفی از جمله علل داخل دهانی و خارج دهانی و بیماریهای سیستمیک دخیل میباشد.

موارد اصلی بوی بد دهان

یکی از مواد اصلی ایجاد کننده بوی بد دهان ترکیبات سولفور مانند هیدروژن سولفید H2S و متیل مرکپتان CH3SH هستند که در نتیجه تجزیه پروتیین متیونین و سیستین دار توسط باکتری های بی هوازی گرم منفی ایجاد میشود. از دیگر ترکیبات غیرسولفوری مولد میتوان از آمین ها و اسیدهای ارگانیک، کتونها و آمونیاک نام برد. از جمله علل داخل دهانی میتوان به ژنژویت لثه یا بیماری پریودنتال، زبان باردار، ضایعات پوسیدگی دندانی و خشکی دهان اشاره نمود.

در صورتی که علت هالیتوزیس عدم رعایت بهداشت دهان باشد، روشهای مکانیکی بهداشت دهان که شامل تمیز کردن منظم دندانها با مسواک، نخ دندان، اسکراب کردن زبان، مسواکهای بین دندانی و خمیر دندان و دهانشویه است توصیه میشود. دهانشویه های کلرهگزیدین، ستیل پریدینیوم کلراید یا تریکلوزان، دهانشویه دو فازی آب و روغن جهت درمان بوی بد دهان مفید میباشند.

دندانپزشک اولین فرد در مواجهه با این بیماران خواهد بود. از آنجا که علت های موضعی و سیستمیک متفاوتی در ایجاد بوی بد دهان موثر هستند، نقش دندانپزشک در شناسایی این علتها و انجام درمانهای مقتضی و ارجاع بیماران جهت درمان های پیشرفته بیماری های سیستمیک در صورت لزوم، واضح و مشخص میباشد. بنابراین آشنایی دندانپزشک با این علتها و پروتکل صحیح جهت درمان این عارضه بر پایه تشخیص صحیح علت آن ضروری میباشد

پوسیدگیهای دندانی با ایجاد گیرغذایی و بیماری های پریودنتال با ایجاد تجمعی از باکتریهای تولیدکننده گازهای محتوی سولفور در ایجاد آن نقش دارند.

در کنار این موارد مطرح شده، مصرف داروهایی که میتوانند سبب ایجاد خشکی دهان شوند از طریق کاهش شسته شدن باکتریها از دهان توسط بزاق، در ایجاد بوی بد دهان نقش دارند.اثرات سیگار روی دندان

علل بوی بد دهان

رعایت بهداشت نامناسب دهان، مسواک نزدن و نخ دندان نکشیدن به درستی منجر به بوی بد دهان می شود. مصرف محصولات دخانی به عنوان عامل اصلی در ایجاد هالیتوز کار می کنند برخی از ذرات غذا وقتی به مدت طولانی در دهان به دندان می چسبند باعث بوی بد دهان می شوند.

سطوح پایین بزاق باعث خشکی دهان می شود که بوی بد دهان را افزایش می دهد. روزه گرفتن و امتحان کردن رژیم های کم کربوهیدرات باعث افزایش متابولیسم کتون در بدن میشود که بوی قوی دارد  و از این رو شما را با بوی بد دهان تبدیل می کند.

برخی از داروها باعث خشکی دهان یا ترشح برخی مواد شیمیایی می شوند که منجر به هالیتوزیس می شود در نهایت، برخی از بیماری ها مانند سرطان کبد، نارسایی کبد و سایر بیماری های متابولیک می توانند باعث بوی بد دهان شوند.

درمان برای بوی بد دهان

  • رعایت بهداشت دهان و دندان همیشه لبخندی مطمئن و درخشان را برای شما تضمین می کند. احتمال ابتلا به بیماری های لثه و حفره های دندانی که ممکن است منجر به بوی بد دهان شود را کاهش می دهد.
  • استفاده از دهانشویه و خمیردندان مناسب طوری طراحی شده اند که باکتری های بد دهان را از بین ببرند و نفس تازه ای به شما بدهند.
  • اگر از بیماری لثه رنج می برید، فوراً از شر آن خلاص شوید، در غیر این صورت، بعداً باید عواقب منفی آن روبرو شوید.

حذف ذرات غذای چسبنده از دهان به اندازه تمیز نگه داشتن بدن مهم است. استفاده منظم از نخ دندان یک بار در روز باعث از بین رفتن مواد غذایی چسبنده بین دندان ها می شود. زبان شما می تواند به عنوان یک زیستگاه برای باکتری ها رفتار کند که ممکن است شما را دچار هالیتوزیس کند و تمیز کردن منظم زبان مهم است.

استفاده از روشهای شیمیایی و دهان شویه های مناسب و مواد خوشبو کننده نیز درصورت رعایت کامل بهداشت دهان مفید میباشد. اگر از دندان مصنوعی استفاده می کنید، مطمئن شوید که آنها را همیشه تمیز نگه دارید.

نتیجه

از سلامت دندان خود خجالت نکشید و در اسرع وقت آن را بررسی کنید. در کلینیک آتن ، ما تیمی از بهترین متخصصان داریم که می توانند بهترین درمان را به شما ارائه دهند و به شما کمک کنند تا فوراً از شر هر یک از مشکلات دندان خلاص شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up