دلایل لکه دار شدن دندان


در این مقاله به دلایل لکه دار شدن دندان میپردازیم. همانطور که افراد پیر می‌شوند، احتمال لکه دار شدن دندان‌هایشان افزایش می‌یابد. این به دلیل این است که لایه ابتدایی دندان‌ها که به عنوان لایه لبه‌ای شناخته و در طول زمان برداشته میشود و لایه زیرین که دارای رنگ تیره‌ است، نمایان میشود. برخی بیماری‌های دندانی مانند عفونت‌های لثه می‌توانند باعث لکه دار شدن دندان شوند.

داروهایی مانند تتراسایکلین، آموکسیسیلین و داروهای ضد افسردگی می‌توانند باعث لکه دار شدن دندان شوند. در برخی افراد، لکه دار شدن به دلیل ژنتیک هم میتواند باشد. همچنین مراجعه به دندانپزشک برای پاکسازی دندان و درمان دندان به جلوگیری از لکه دار شدن دندان‌ کمک کند.

تاثیر قهوه روی دندان

دلایل لکه دار شدن دندان بسیار زیاد میباشد مثل همیشه در مورد دندان های شما، پیشگیری بهتر از درمانه و بهترین راه برای روشن نگه داشتن لبخند این است که در وهله اول از مصرف مواد لکه دار خودداری کنید.

اگر به تازگی سفید کردن دندان‌ها را انجام داده‌اید یا به دنبال آن در آینده هستید، اجتناب از لکه‌ها می‌تواند به شما کمک کند که بیشترین بهره را از درمان خود ببرید. دانستن علت زردی دندان ها و سایر انواع تغییر رنگ اولین قدم است.

دلایل لکه دار شدن دندان چیست؟

1. نوشیدن قهوه و نوشیدنی الکلی

قهوه یک عامل شناخته شده برای لکه دار شدن دندان ها میباشد اگر به طور منظم آن را بنوشید و بعد از نوشیدن آن دهان خود را با آب نشویید، رنگدانه های تیره به نام کروموژن در قهوه می توانند به سطح مینای دندان بچسبند و به مرور زمان باعث تیره شدن آنها شوند.

نوشیدنی های الکلی یکی دیگر از رنگ‌کننده‌های احتمالی دندان است، به همین دلیل است که نوشیدن آب به طور متناوب برای کمک به کاهش اثر لکه‌ دار توصیه می‌شود.

چای سیاه معمولاً دارای تانن های لکه دار بالایی است که ممکن است منجر به لکه شدن بیشتر از قهوه شود. افزودن شیر به چای یا قهوه می تواند به کاهش این اثر کمک کند. بعلاوه، شیر منبع خوبی از کلسیم است که برای سلامت دندان شما مهم است.

2. خوردن غذاهای لکه دار

درست مانند نوشیدنی ها، هر غذایی که انگشتان شما را لکه دار کند، احتمالا دندان های شما را نیز لکه دار میکند. غذاهایی که می توانند دندان ها را لکه دار کنند عبارتند از انواع توت های رنگارنگ، چغندر، آب نبات های چسبنده و غذاهایی با سس های رنگارنگ

به سس های کاری، سس های مبتنی بر گوجه فرنگی و سس سویا فکر کنید. سس های سبک و خامه ای کمتر باعث ایجاد لکه روی دندان می شوند.

3. نوشیدنی های اسیدی

اسیدیته برخی از نوشیدنی های اسیدی میتواند مینای دندان را نرم کرده و دندان ها را مستعد لکه های ناشی از سایر غذاها و نوشیدنی ها کند.

نوشابه‌های گازدار و نوشیدنی‌های ورزشی نیز می‌توانند منجر به ایجاد لکه‌های دندانی شوند و مقادیر قابل توجهی اسید، قند و رنگدانه داشته باشند.

سعی کنید به طور کلی از این نوشیدنی ها اجتناب کنید یا فقط در حد اعتدال آنها را بنوشید. دلایل لکه دار شدن دندان

4. نگه داشتن غذا و نوشیدنی در دهان

دلایل لکه دار شدن دندان

هر چه چیزی طولانی‌تر با دندان‌های شما تماس داشته باشد، زمان بیشتری برای باقی ماندن لکه‌ها یا تأثیر مواد اسیدی روی مینای دندان نیاز دارد.

سعی کنید قبل از قورت دادن غذا یا نوشیدنی را بیش از زمان لازم در دهان خود نگه ندارید. استفاده از نی را برای برخی نوشیدنی ها در نظر بگیرید.

5. ننوشیدن آب کافی

نوشیدن مقدار توصیه شده آب در طول روز برای هیدراتاسیون مهم است، اما همچنین میتواند با شستشوی مواد لکه بر روی دندان ها به از بین بردن لکه ها کمک کند.

نوشیدن آب لوله کشی حاوی فلوراید نیز می تواند به محافظت از دندان های شما در برابر پوسیدگی کمک کند.

6. سیگار کشیدن

دلایل بهداشتی زیادی برای ترک سیگار وجود دارد، اما تنباکو نیز یکی از دلایل لکه دار شدن دندان میباشد.

علاوه بر لکه ها، سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر رایج برای بسیاری از مشکلات سلامت دهان از جمله بیماری لثه و سرطان دهان است.

اثرات سیگار روی دندان  بسیار زیاد میباشد و هر چه زودتر بتوانید آن را ترک کنید، بدن شما زودتر شروع به بهبودی می کند.

7. نزدن مسواک و نخ دندان

دندانپزشکان توصیه می کنند که دندان ها را دو بار در روز مسواک بزنید، ترجیحاً از خمیر دندان حاوی فلوراید و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنید.

پلاک دندانی که روی سطوح دندان ایجاد می‌شود، لکه‌ها را حفظ می‌کند و بهداشت دهان و دندان به کاهش تجمع پلاک کمک می‌کند. البته، خوردن یک رژیم غذایی متعادل سالم بدون قند زیاد نیز می تواند کمک کننده باشد.

8. عدم مراجعه به دندانپزشک

معاینه منظم با دندانپزشک یکی دیگر از سنگ بنای یک روال خوب مراقبت از دهان است. دندانپزشک شما می تواند دندان ها و لثه های شما را از نظر علائم اولیه مشکلات بررسی کند و همچنین توصیه هایی در مورد چگونگی کمک به حفظ سلامت دندان های شما ارائه دهد.

جمع بندی

اگر به یک درمان زیبایی علاقه دارید، آنها می توانند به شما در درک خطرات و هزینه های احتمالی کمک کنند تا بتوانید تصمیمی آگاهانه بگیرید که برای شما مناسب است. برای کسب اطلاعات بیشتر، با دندانپزشک آتن صحبت کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up