اثرات سیگار روی دندان


سیگار دارای اثرات مخرب بسیاری بر روی دندان‌ها دارد که باعث ضعف عروق خونی در بافت‌ های دهان و لثه می‌شود و منجر به کاهش جریان خون و تامین کمتر کلسیم و مواد معدنی به لثه و استخوان میشود. مواد شیمیایی موجود در دخانیات باعث تغییر رنگ و سیاه شدن و زردی دندان ها میشوند و سیگار باعث تحریک لثه خونریزی آنها میشود.

حتی سیگار باعث کاهش ایمنی بدن و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های لثه میشود. در کل، سیگار دارای اثرات مخرب بسیاری بر روی دندان‌ها است و برای حفظ سلامت دهان و دندان‌های خود بهتر است از سیگار خودداری کنید.

اثرات سیگار روی دندان

اثرات سیگار روی دندان : شما بار ها از دوستان و همسرتان شنیده اید که باید سیگار را ترک کنید. از نزدیک‌ ترین افراد به شما گرفته تا دکتری که سالی یک‌ بار به آن مراجعه می‌کنید، همه آن‌ها در مورد اثرات مضر سیگار به شما گفته‌اند.

آنچه کمتر مورد بحث قرار می گیرد تأثیر سیگار بر سلامت دهان و دندان شما است. درست است که لبخند زیبا با مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و مراجعه منظم به دندانپزشک حفظ میشود.

تا حد زیادی پس از تماشای تأثیر وحشتناک سیگار بر دوستان و خانواده‌ام در نوجوانی و جوانی انتخاب میکنید که وارد دندانپزشکی شوید.

اثرات سیگار روی دندان بسیار است، بیش از همه شما ارزش تلاش برای ترک سیگار را دارید چون سلامتی برای شما برای ما مهم است.

وقتی سیگار را ترک می کنید چه اتفاقی می افتد؟

ترک سیگار بعد از هفته ها، ماه ها یا سال ها کار ساده ای نیست و ممکن است به دلیل اثرات ترک نیکوتین در ترک سیگار تردید داشته باشید. حتی ممکن است ادامه سیگار کشیدن را تأیید کنید زیرا معتقدید این آسیب قبلاً وارد شده است.

بدن انسان انعطاف پذیر و قوی است اگر فقط به آن فرصت بدهید در کمتر از نیم ساعت، بدن شما روند ترمیم خود را آغاز می کند.

علائم ترک

این علائم می تواند هفته ها تا ماه ها طول بکشد و هفته اول همیشه سخت ترین است. با این حال، این موارد به مرور زمان محو خواهند شد و مزایای بلندمدت مورد بحث در بالا ارزش آن را دارد. اثرات سیگار روی دندان

با دیدن افراد دیگر در حال سیگار کشیدن، یا انجام فعالیتی که قبلاً همراه با سیگار کشیدن بود (مانند مطالعه، نوشیدن قهوه) تحریک شوید.در این مدت چیزی پیدا کنید که ذهنتان را مشغول کند، می تواند بسیار مفید باشد.

نیکوتین موجود در سیگار باعث آزاد شدن گلوکز (قند) در خون میشود. هنگامی که سیگار را ترک می کنید، بدن شما افت گلوکز خون را تجربه می کند، که می تواند شما را به غذاهایی که دارای قند، کربوهیدرات و چربی بالایی هستند هوس کند که باعث افزایش وزن میشود.

افراد سیگاری بیشتر از افراد غیر سیگاری دچار افسردگی می شوند. نیکوتین به گیرنده های خاصی در مغز شما متصل می شود که دوپامین، هورمون های احساس خوب را آزاد میکنند.

هنگامی که سیگار را ترک می کنید، دوپامین کمتری نسبت به آنچه قبلاً بدن شما به آن عادت کرده بود ترشح می شود و باعث می شود احساس غمگینی، اضطراب و تحریک پذیری داشته باشید.

اثرات سیگار روی دندان

استعمال دخانیات بر هر قسمت از بدن از جمله دهان تأثیر منفی می گذارد. این عامل اصلی مرگ و میر قابل پیشگیری در سراسر جهان است و سالانه میلیون ها نفر را می کشد. در زیر اثری را که سیگار ایجاد می‌کند، مورد بحث قرار می‌دهیم، برخی از آنها را ممکن است بدانید و برخی دیگر کمتر شناخته شده‌اند.

افزایش خطر ابتلا به سرطان دهان

بیش از 70000 ماده شیمیایی دود تنباکو را تشکیل می دهند. 7000 مورد از این مواد شیمیایی سرطان زا هستند.75 تا 90 درصد افرادی که به سرطان دهان مبتلا شده اند، مصرف کننده دخانیات بوده اند.

در مطالعه‌ای که توسط انجمن سرطان آمریکا انجام شد، مردان سیگاری ۲۸ برابر بیشتر از مردانی که هرگز سیگار نکشیده‌اند در معرض خطر ابتلا به سرطان دهان بودند.

زنان سیگاری 6 برابر بیشتر از زنانی که سیگار نمی کشند، در معرض ابتلا به سرطان دهان بودند.

مشخص شده است که بین مصرف سیگار و سرطان دهان رابطه مستقیم وجود دارد. اثرات سیگار روی دندان

بیماری لثه و از دست دادن استخوان

تنباکو بزرگترین عامل خطر برای بیماری لثه (پریودنتال) است. بیماری لثه التهاب لثه ها و ساختار استخوانی اطراف آن است که دندان های شما را به دهان شما متصل میکند. در موارد شدید، بیماری لثه می تواند استخوان شما را از بین ببرد و حمایت کمی برای دندان شما باقی بگذارد.

فضای بین لثه و دندان به اندازه ای بزرگ می شود که باکتری ها جمع شوند و باعث پوسیدگی گسترده شوند. این منجر به افزایش تحرک می شود، که ممکن است زمانی که دندان های شما بیش از حد لازم در حفره خود حرکت می کنند متوجه آن شوید و حتی ممکن است باعث افتادن دندان های شما شود.

پوسیدگی دندان و حفره

حفره ها به دلیل عوامل مختلفی از جمله عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و قند ایجاد میشوند.

وجود حفره ها نیز با استفاده از نیکوتین مرتبط است.شدت حفره ها با افزایش مصرف نیکوتین افزایش می یابد.

مطالعات نشان داده اند که نیکوتین رشد باکتری را افزایش میدهد، بنابراین به پوسیدگی دندان کمک می کند.

تغییر رنگ و زرد شدن دندان

دو نوع لک وجود دارد که ممکن است برای دندان اتفاق بیفتد: داخلی و خارجی

لکه های درونی زمانی ایجاد می شوند که قسمت داخلی دندان (عاج) زرد شود. این می تواند به دلیل ضربه به دندان های شما در کودکی، مصرف بیش از حد فلوراید، آنتی بیوتیک های خاص، باشد. شما میتوانید با رژیم غذایی به سلامت دندان برسید.

زمانی که ساختار بیرونی دندان تغییر رنگ می دهد، لکه های خارجی ایجاد میشود. این می تواند ناشی از قهوه یا سایر مواد غذایی سرشار از رنگدانه باشد.

وقتی سیگار می کشید، مینای دندان شما سریعتر از آنچه باید خشک می شود و فرسوده می شود. پیری زودرس ساختار دندان منجر به زردی ذاتی می شود. سیگار کشیدن همچنین یکی از دلایل اصلی لکه‌های بیرونی به دلیل نیکوتین، قطران و سایر مواد شیمیایی موجود است.

بوی بد دهان

خطر سیگار کشیدن برای دندان ها دهان شما را خشک می کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود. بزاق برای شستن تمام مواد زائد، سلول‌های مرده و پلاک‌هایی که به طور منظم تجمع می‌کنند، مورد نیاز است. علاوه بر این، همانطور که در بالا ذکر کردیم، سیگار کشیدن منجر به بیماری لثه نیز می شود.

همانطور که گفته شد، سیگار می تواند باعث بیماری لثه، زرد شدن دندان ها و پوسیدگی دندان شود. اگر به سلامت و زیبایی لبخند خود اهمیت می دهید، ممکن است بخواهید درمان های دندانپزشکی خاصی را در نظر بگیرید.اثرات سیگار روی دندان

حتی اگر سفید کردن دندان‌هایتان را به صورت حرفه‌ای انجام دهید، اگر به سیگار کشیدن ادامه دهید، دندان‌هایتان زردی مکرر خواهند داشت. برای مثال، اگر دندانپزشک شما برای دندان از دست رفته ایمپلنت پیشنهاد می کند، ایمپلنت باید در فک شما ادغام شود و توسط استخوان شما حمایت شود.

میزان شکست ایمپلنت برای کسانی که سیگار می کشند به طور قابل توجهی بیشتر از کسانی است که سیگار نمی کشند. شکست در 6.5٪ تا 20٪ موارد اتفاق می افتد.

به همین دلیل، برخی از دندانپزشکان حتی یک ایمپلنت قرار نمی دهند مگر اینکه شما متعهد به ترک سیگار باشید.

شما با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی آتن میتوانید از مشاوره رایگان بهره مند شوید و اثرات سیگار روی دندان را از بین ببرید و به سلامت دندان های خود برسید.

5/5 - (1 امتیاز)

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up